fredag 20 juli 2012

Vi har besökt utställningar på Dunkers Kulturhus idag.


Idag ville jag tvunget gå till Dunkers Kulturhus och titta på utställningarna där.  Så blev det, men Baloo fick stanna ensam hemma ett tag, medan vi var på stan. Klicka på det röda fältet här ovan, så kan du se en hel del mer av utställningarna där.
Det första som mötte oss var det här vidundret en Motorcykelälg? Konstig konst, men käck!
Vi började alltså med de nya utställningarna på Dunkers. Först kikade vi på en stor utställning av foton, som två kvinnliga fotografer hade jobbat med tillsammans. Fotona var tagna i Kirgizistan. Det var verkligen fotokonst i högsta klassen. Bilderna var digitalt bearbetade och ser ut som gammaldags konst. Utställningen heter Sagor och Minnen och är fotade av Sarah Cooper & Nina Gorfer. Har du möjligheten, så se den på Dunkers.
Sen var vi för första gången i den permanenta utställningen, som handlar om Helsingborgs historia. Första avdelningen visar saker och bilder från Helsingborgs Gummifabrik och det var verkligen intressant, speciellt för Sibbe, för han har jobbat där i nästan 30 år som formgivare, modellör och gravör bland annat. Så har båda hans föräldrar arbetat där. Så vi var väldigt noggranna att kolla den delen. Men sen var vi trötta och gick därifrån. Vi orkade inte med att se en, en kilometer lång promenad, utan får kolla vidare en annan gång.
Så gick vi och köpte vårt älsklingste, Fortuna, som blandas direkt i butiken. Det är ett mycket väldoftande och smakligt, fruktigt te. Idag var det speciellt att man fick en fin burk också om man köpte två hekto. (Det gör vi alltid).

När vi kom hem, kom inte Baloo och mötte oss i dörren så jag fick leta efter honom. Då låg han och var tydligen alldeles nyvaken i sovrummet.
För tillfället har en av mina orkidéer ny blomning igen. Jag fick den för ett par år sen av min dotter.Nu blommar den för tredje gången minst.

Dagens Citat:
Erfarenheten är en bra lärare.
Men hon skickar svinaktigt dyra räkningar.
Minna Antrim.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

4 kommentarer:

Veiken sa...

Roligt med utställningar som har ämnen man är intresserad av. Alltid nyttigt med nya intryck. Kramar

Fenixmonas sa...

Mycket att se och extra kul när det är saker som intresserar! Röstat o klart, men idag drar vi iväg så nu blir det inga nya röster förrän om en vecka! Nu får du ta o rösta på min bild också, bilden från Side som finns på FB. Kramiz

Siita sa...

God morgon. Den älgen gillade jag. Här är det kallt efter nattens regn med åska. Kram

Fenixmonas sa...

Nu drar vi iväg! Vi höres! Kramiz