söndag 4 september 2016

DET BLEV LANDSKRONA I GÅR.



Som sagt, vi åkte till Landskrona i går. Det vanliga är ju att vi går till Gyllene Koppen och dricker kaffe och tar nåt ätligt till. 
Hon som har stället är tydligen från Danmark från början. Det finns ingen i närheten, som kan göra såna goda smörrebröd som hon.
Det här var vad vi kunde smörja kråset med. Varsin kopp kaffe satt inte dumt heller. Vi satt ute i solskenet och hade det gott. 
Hon har även en "loppisbutik" tvärs över gården och jag var där inne och fotade lite på skoj. Här fanns det levande ljus, som glimrade så fint. Men det syns inte riktigt i bilden.
Om vi inte hade haft så mycket redan i hemmet kunde jag ha köpt en hel del fina saker.
Tjusiga ljusstakar lockade i så fall.
Eller ett "antikt foto".
Klockor har vi gott om. Speciellt Bert är klockoman. Helt sant! Men det gäller ju armbandsur i hans fall.
Ungefär så här såg min allra första skrivmaskin ut. Nu är det datorn som gäller.
När jag väl var ute från den butiken så fotade jag den här dörren och fönstret. Jag är ju tokig i Grekland och det här fick vara i stället för en Greklandsresa i år. Det är ju grekiskt blått.
Jag skrev ju för ett tag sen, att vi åkte till Landskrona för att se en utställning på Muséet om Ingrid Bergman, som blev 100 år i år. Vi kom ju inte till då, för man hade en karneval på gång. Men i går hade man redan slutat med den utställningen, så vi fick se på en utställning av Carl Fredrik Reutersvärds alster i stället. Han är ju känd för den knutna pistolen och en sån står utanför muséet.



Den här skapelsen fanns inne. Bert blev förvånad över att man hade lyckats "snurra" den här saken runt. Han har arbetat mycket med sånt i sitt liv så han vet hur svårt det kan vara.
Väl ute igen, så fanns det en fotoutställning med fina foton.

När vi hade kikat färdigt, så var det dags att åka hem. Jag tog ett par foton inifrån bilen. Det ligger några söta gamla hus på rad.
Jag lyckades tydligen inte att räta upp det här fotot för det ser snett ut.
Det hamnade en slags kyrka i fokus också.Vet inte vad det är för någon sort. Men vi har åkt förbi den så många gånger att jag inte kunde låta bli att ta ett foto på den.
När vi hade kommit hem, så gjorde Bert sin specialjansson. Dvs. Han använder inte ansjovis utan matjessill. Den smakade jättegott.



Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Ama de casa sa...

Så goda dom där smörrebröden såg ut! :-)

Nu blev jag lite nostalgisk. På 80-talet när jag hade mitt första jobb som programmerare så jobbade jag med Carl Fredrik Reutersvärds son, Nisse. Han hade varit trummis och bland annat spelat i Schlagern tillsammans med Py Bäckman. Har inte alls med saken att göra, men slår nostalgin till, så gör den :-)

FREEDOMtravel sa...

Charmig skrivmaskin! Påminner om hur fort utvecklingen har gått...Och smörrebröden ser sååå smarriga ut :)

Anonym sa...

Kväller,,ja jag tror Moa blir glad åt de små öronsmyckena,hon tappade bort ett när vi var uppe i norrland i somras,,nu får hon ett gäng..Klockorna har dom beställt så dom blir ingen överraskning..
Ni hade en fin dag i Landskrona kan jag tro,smörrebröden ser danska ut,smakade säkert bra..Haé Kram.

Anonym sa...

Mors..Jo jag har varit till Danmark ett par gånger i jobbet..Gevalia hade ett rosteri i Glostrup straxt utanför Köpenhamn.Sist var kanske 13-14 år sen,det lades ner år 2004.så jag har smakat några goda danska smörrebröd..Haé Kram

yvonne sa...

Godmorgon!
Ni hade en fin dag i Landskrona!
Här är det dimma.
Hoppas att snart solen kommer och kör bort den.
Ha en bra dag!
kram!

Marianne sa...

Jag älskar att gå på loppis och plocka med gamla saker, alla helst glas, det finns så mycket fina gamla glas och ibland köper jag något udda.

Vackra tavlor på de afrikanska kvinnorna,

Kram

yvonne sa...

Tack för kram!
Du får massor av kramar tillbaka! :-)

Veiken sa...

Åh, danska smörrebröd! Så vansinnigt gott!
Tänk vilken teknisk utveckling vi har varit med om. Dessutom är det bara början. Konstigt att tänka sig! Kram