tisdag 28 februari 2017

KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN.

Ja vad var det jag menade med min början tro?
Det var ju fettisdagen idag. Klart att vi köpte varsin fettisdagsbulle, fastlagsbulle, semla eller hetvägg, som jag fick lära mig, när jag renskrev Carl Silvius Lindströms dagböcker. Det var rätt många år sen. Han var son till min Farfars farfar. 
I det här huset bodde familjen Lindström. Far var så kallad Kronofogde i södra Gotlands Härad och hette Gustaf Lindström. Familjen bodde i det här huset Med adress Sankt Drottens gata.
Det är troligen min sagesperson Carl Silvius, som har tecknat av huset. 

Den här teckningen har han till och med skrivit vad det var för motiv.
Jag har ju varit i Visby själv och tycker mig känna igen  att detta kan föreställa Norderport.
Vad den här teckningen föreställer kan jag inte påminna mig.
Han var förälskad i en flicka, som han skrev om några gånger. Här var det en riktig kärleksförklaring. 

Han fick sin första dagbok när han fyllde 14 år. Jag har ärvt flera och har alltså läst och skrivit av dem. 

Men han smittades i en sjukdom som kallades för rödsot. Stora mängder av folk i Visby smittades också och dog i den ipedemin. Calle blev endast 19 år. Stor sorg i familjen som bestod av Mor och Far och 13 barn.

I en av dagböckerna beskrev han firandet i skolan i Visby på 1850-talet när det var fastlags lov. Barnen fick lov över helgen, för det var många som gick i skolan i stan, men bodde på landet.

Tyvärr har jag inte tillgång till hans böcker just nu. För jag var tvungen att skaffa ett nytt Officeprogram för ett tag sen och jag har inte lyckats installera programmen än. Så det går inte att öppna de gamla dokumenten nu.

Jag kan berätta att jag har varit i Visby 4 gånger vid sekelskiftet ungefär. Så jag har sett med egna ögon huset där familjen bodde. Han som bodde i det då bjöd in mig att se hur huset såg ut nu för tiden.

Ja jag fick ju inte fram, det jag ville visa om semlorna så jag fick låna bilden från nätet.

För jag glömde naturligtvis att fota våra innan vi slök dem

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Vilken trevlig familjehistoria!
Semlor så gott!
Önskar dej en fin första dag av vårmånaden!

marianne sa...

Så spännande att få läsa sina förfäders historia, men vad sorgligt öde, att inte få leva längre än 19 år.

Jag har inte ätit semla på flera år, eller jag äter nog hetvägg, för utan varm mjölk vill jag inte äta den :)
Ha en fin dag,
kram

yvonne sa...

Jag har inte ätit semla på länge!!!
Tråkigt att han dog så ung!
S..Ja det var skönt att bli av med alla gamla protokoll.
Klart att ni ska äta Thaimat!
Ha en bra dag!
Kram!

yvonne sa...

Hälsan är viktigast!
Kram!

Marianne sa...

Det är nog bekvämare med en rullator än hund ibland, den behöver inte tvunget rastas i ruskväder.....hihi
Vi är nog vårtrötta, eller vad tror du?
Kram

Ama de casa sa...

Spännande! Hoppas du får ordning så du kan öppna dokumenten igen!

Haha! Ibland är man alldeles för sugen för att hinna fotografera innan det är för sent :-)

yvonne sa...

Det är tanken som räknas!
Jag önskar dig en riktig skön dag!
Kram!

Anonym sa...

Mors..Härligt med historia,,speciellt när man har anknytning till den..
Ja tänk att det finns maträtter man inte ätit på nästan hur länge som helst,men smakminnet har man kvar.Nog kommer det att bli pölsa lite då och då för mig hädanefter..Haé Kram.

yvonne sa...

Godmorgon!
lite galna saker gör man ibland!
Ha en bra dag!
Kram!

Veiken sa...

Det är verkligen en underbar skatt du har med dessa dagböcker. Helt otroligt fint med den gamla dokumentationen! Kram

marianne sa...

Vi tittar inte alltid på Skavlan, det beror på vilka gäster han har...oftast är det bara en som intresserar mej....men då björn skifd var där hade han sällskap av spännande gäster....
kram

Anonym sa...

Jag har också mat på gång,blir lite pommes och panerad fläskytterfilé..Haé Kram.

yvonne sa...

Ni har haft fullt upp idag med att lata er!
Kram!