onsdag 13 oktober 2010

Jag har varit hos farbror doktorn idag.

Ja, det var inget farligt förstås. Jag skulle bara visa upp mej hos min husläkare, så han skulle kolla om jag mådde bra i mitt ben efter min blodpropp, som jag fick på hemvägen från Mallorca. Jag fick ta blodprover också, för mitt blodvärde var så lågt på akuten. Blodtrycket var bra nu igen.

Det enda dumma med det hela var att vi inte visste att de öppnade tidigare på mottagningen numera. Så när vi kom klockan 8, var det redan alldeles fullt. Vi fick vänta så vi inte var färdiga förrän lite för klockan 12. Vi, säger jag, för vi följs alltid åt till läkaren. Fyra öron hör mer än två. Man kan ju glömma nåt vad doktorn sagt och då är det bra att den andra är med.

Följden av detta väntande blev att vi var superhungriga, för vi hade inte ätit innan vi gick på morgonen. Det har blivit en tradition att äta frukost på ett konditori efter provtagningarna, för man måste vara fastande då.

Det blev en buffélunch i en kinakrog i stället. Den var jättegod och sen när vi var mätta och belåtna gick vi på Dunkers Kulturhus och tittade på alla gamla tavlor, som hade blivit framplockade från ett magasin. Roligt att återuppliva bekantskapen med sådana tavlor som visades på Vikingsbergs Konstmuseum förr. Det lades ner och den vackra byggnaden användes till (jag tror det var) Kulturnämnden. Nu finns inte dom heller kvar.


Så här ser det ut, när man kommer ut från Dunkerska Kulturhuset. Det ligger mitt framför ett stort torg, Sundstorget, som i folkmun har döpts till Himmelska Fridens Torg, därför att det är stort och tomt. Det syns bakom bilen mitt i bilden. Vid ingången finns de här skulpturerna som är kaniner och är av Marianne Lindberg de Geer.


De finns lite överallt och skulle bara stanna under hennes utställning här. Men nu har man bestämt att de ska få stanna kvar.
 

Så vänder vi på klacken och skådar mot ingången också.


Den utställningen har ju avslutats och vi såg den tidigare, men man har tydligen glömt bort att plocka ner affischen.


Sen gick vi hem och sov middag, för det hade varit mycket ansträngande att vara utan mat så länge och sen gå runt för att se på konsten. Sen kom Matte med Noack och lämnade honom och inspirerad av Sussi, som hade många fina bilder på sin vovve Doris, så började jag ta några foton på Noack.


Han brukar inte hålla sej stilla, så det blir bra foton. Men jag gav mej inte utan tog flera och de här blev ju inte SÅ dumma ändå.



När jag skulle ta den här bilden blev han nyfiken, eftersom jag hade smällt av en blixt i ett av de föregående. Så han tittar så konstigt på mej och kameran.


















Här ligger han ordentligt på "sin" matta och tittar på mej. Han får ligga på den när han är i vårt vardagsrum, för tidigare dreglade han så på parketten, så det blev svårt att rengöra den. Nu är det strax dax att gå ut och valla honom lite.

Dagens Citat:

Det jag hör glömmer jag.

Det jag ser minns jag.

Det jag gör, det kan jag.

Kinesiskt ordspråk.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

7 kommentarer:

Anonym sa...

det är så jobbigt attt sitta o vänta på läkaren. bra att lunchebn var god iaf när du inte fick frukost. bra citat
kram

Anonym sa...

Vilken trevlig "tradition" att äta frukost ute efter provtagning! Man kan ju bli irriterad för mindre, när man sitter i väntrummet och tiden bara går....men ni får ju er belöning sedan: Kram

Siita sa...

God morgon. Synd att ni inte visste att dom öppnade tidigare. Här öppnar vc kl 8. Kram

Kaffehörnan sa...

Goförmiddag
De är bra herr Dr kollar upp dig,man blir ju både slö o sylten när man ska vänta
De är ju en trevlig tradition att fika efter
Ha en fin dag
kram

Sussi sa...

Ja det är inte alla som lyckas göra en mysig grej av provtagningar och läkarbesök inte men jag tycker ni lyckas alldeles utomordentligt med det. Kul med mat efteråt..

Jag får göra som du gjorde. Knäppa massvis med bilder. Doris är likadan. Hon vänder bort huvudet och reser sig upp och går till och med. Knäpper man många blir nästan alltid någon bra ;)

ha en fin fin dag
Kramisar

Mi sa...

Hoppas at det ordnar upp sig i benet efter blodproppen. Jag har haft en propp i min vänstra ben. Proppen fastnade i jumsken och ehla benet var uppsvullet. Jag tycker att det var jobbigt.
Ha en fin eftermiddag o kväll. Kramar/Mi

Anonym sa...

Hoppas du är helt återställd idag! Kram