torsdag 1 maj 2014

VALBORGSMÄSSOAFTON OCH VI VAR I KLIPPAN OCH DRACK KAFFE.


Idag var det ju dags att fira för Kung och fosterland. Så flaggan åkte ut på balkongen. Ärligt talat så är det inte bara Kungen som fyllde år idag utan även Sibbes yngste broder. 

Nåväl flaggan är uppe, precis som den brukar vara under sommaren hos oss.
Vi bestämde att vi skulle åka till Klippan för att se utställningen vid biblioteket där.
Så här ser det ut i Konssthallen när man kommer in. Den här gången var det en samlingsutställning med IX-gruppen, som bestod/består av nio vänner, som har studerat tillsammans. IX uttalas ix bildades 1964. Jag kände inte till mer än en av konstnärerna, så jag kan inte berätta vem som har gjort vad här.
 Det här grafiska bladet var det första, som jag gillade.
 Nästa var faktiskt riktigt rolig också, tycker jag.
Så fick jag syn på den här skopan med röda bär. Då visste jag med en gång att det var Philip von Schantz, som var pappa till den. Det syns att tavlorna är inom glas och ram, för den här bilden blev ju en spegling av mej också. Man hade en stor utställning med hans konst för nåt år sen på Tomarps Kungsgård. Han dog 1998, men blev mycket känd för sina tavlor med bär till exempel. Han är en av mina favoriter.
 För mej en okänd konstnär.
Här är en affisch om von Schantz. Det går kanske att läsa bättre om man klickar på bilden. Nej det gick inte.
Utanför biblioteket stod den här lilla statyetten med två små barn. Jag tycker att den är gullig.

Du som känner till oss, vet att vi gärna går i klädbutiker och tittar. Sibbe hittade en skinnjacka, som han så gärna ville ha, men den var för liten. De ska ringa, när dom får resten av jackorna nån gång i augusti. Jag hittade inte nåt speciellt, för jag kände mej lite stressad, eftersom Sibbe sa, att han hade glömt mobilen i bilen.

Då skyndade vi oss dit. Mobilen var kvar och bilen stod parkerad alldeles utanför Hjärtat, dit vi brukar gå för att dricka kaffe och äta deras goda bröd.
 När vi hade kommit hem på eftermiddagen, satte vi oss på balkongen och drack ytterligare lite kaffe. Den här utsikten gillar vi. Men det var en nyhet nere på gräset, nämligen ett långbord och ett par långbänkar. Det satt ett par killar där också och snackade. 

Nu har antalet utökats, men det var ju Valborg och de satte igång att fira hela kvällen nästan. Det såg så trevligt ut, när det satt ännu flera där och man eldade ljus. De höll på tills det var mörkt ute, men nu, så här sent, så finns ingen kvar.


 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mors,,Ja vi är nog många skandinaver som reagerar när vi ser den regskylten,,det blir säkert många lustigheter sagda om den stackaren.
Haé Kram.

Margit sa...

Ja det var en mycket händelserik Valborg ni hann med!!! Fina bilder! Här blev det snöblask, så Lasse och jag var bara hemma..och han åkte o köpte pizza som vi åt och tittade på Robert Gustavsson på TVn... Kram!!!

Anonym sa...

Ja jag var tidigt i farten i dag,,tappade internetuppkopplingen efter en stund,,då for jag ut en vända,,hade kontakt med nätet när jag kom tillbaka..Haé Kram.

ansepanse sa...

vi som glömde att hissa flaggan igår, vi har ju riktig flaggstång, alltså jag menar, stor flaggstång i trädgården
trevligt att gå på utställning
en skön första maj till dig och Sibbe
kramar

Anonym sa...

Jag har tillgång till gratis internet på hotellet,för det mesta funkar det jättebra,,men ibland strular det till ordentligt,som i morse,då var det tji,,hur länge vet jag ej,eftersom jag åkte ut en stund,funkade bra sedan när jag kom tillbaka..Haé Kram.

Anonym sa...

Det funkar normalt jättebra med uppkopplingen,,men i morse var det tji,hur länge vet jag inte för när jag kom tillbaka efter min rundtur så var det igång igen,,annars är det på kvällningen som det brukar spöka,kanske för att det är många som delar på samma "Server"..Haé Kram.