söndag 12 juli 2015

LÖRDAGSUTFLYKT MED KONST OCH FÖRTÄRING.

I går på lördagen bestämde vi oss för att ta en liten utflykt. Vi körde till Viken, som ligger mellan Helsingborg och Höganäs. Där var det en konstutställning på Galleri Hamnen. Du kan läsa om galleriet om du klickar HÄR. Vi brukar kika på föremålen man visar och jag får kallelser med mejl, när det blir nya utställningar. 

Han som driver galleriet heter Åke Larsson och är själv konstnär och gör fina skulpturer. Dem visar han under den första utställningen varje år och endast då.  Den här utställningen består av verk gjorda av Lillemor Löfgren, målningar, Jussi Raatevaara, oljor och Gritt Madsen, skulpturer.
Vi blev båda förtjusta i Raatevaaras speciella färgsättning i sina målningar. Det blev dock bara en fotad. De var verkligen fina och gick i liknande stil.
Här kan vi se Grit Madsens skulpturer i nästan miniformat.
Men hon gör större saker också, som till exempel den här.

Blixten har tyvärr gjort "avtryck" i plåtarna. I bakgrunden kan vi se lite av fiskarludorna, som finns här.
Och här kan vi se ett par oljor av Lillemor Löfgren i samma bild.
När vi körde längs kusten in till Viken, såg jag nåt slags tält. Nu är vi alltså nere i hamnen, så jag fotade vad det var för nåt. Jo, Circus Harlekin. Jag såg på en skylt, att det var gratis inträde där för barnen. Det var massor av bilar parkerade längs hamnen, så det måste ha varit nåt speciellt på gång den här dan. 

Vi blev sugna på kaffe och körde till Conditori Öresund vårt favoritställe i Viken. Condiset ligger på "huvudgatan". Men de skulle stänga om en 1/4 så vi vände och körde hemåt igen. Vi hamnade i Pålsjö Skog och Caféet där.

Här var vi ju för några veckor sen och visste alltså, att vi fick gott kaffe och goda våfflor där.
Som varande bloggare, bör man ju komma ihåg att fota lite. Men jag började på min våffla, innan jag kom på det. Så den här är Sibbes, för den såg bättre ut än min, trots att han också hade påbörjat den. När vi hade mumsat färdigt, så åkte vi hem till vårt lilla hem därhemma.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

yvonne sa...

Jag tyckte om tavlan ....Jag har haft en bra söndag! ...Söndagskram!

yvonne sa...

Nu ska jag ner i bingen. God natt Kram!

Anonym sa...

Kväller,fina arbeten av dessa konstnärer..
Ja det blev alltid Faster o Farbror,på mammas sida fanns ingen släkt förrän för några år sen när jag fann hennes anor..Haé Kram.

Anonym sa...

Mors..Ja visst är det skönt att man numera kan "Dua" både gammal o ung..
Jag åker tillbaka till V Ormsjö i morgon bitti,vill vara på plats på onsdagen då det är byns återvändardag,har bara missat 2-3 gånger sen 1970 talet..Haé Kram.

Ama de casa sa...

Många konst-iga (men roliga!) saker där :-)

Mmm... Våfflor är sååå himla gott! Men no-no för mig just nu...
:-)

yvonne sa...

Ha en bra dag!Regnkram till dej!

Anonym sa...

Ja det är en återkommande dag en gång varje år,den första var 1983 samtidigt firades byns 250 års jubileum.Jag började åka upp i slutet av 1960 talet,,efter att jag övertog farmors fäboställe 1989 så blir det flera resor upp varje år.Haé Kram.

Anonym sa...

Ja det är en gammal fäbod som jag har,,numera är jag rätt ensam på detta fäboställe,de flesta stugorna står mest tomma..
Kulning förekom väl mest i Dalarna och Härjedalen..I södra lappland hade man "Getare" någon eller några som vistades ute i skogen med korna,,några kallades "Hästgetare" då vaktade man hästar,vet att mina farbröder var Getare i sin ungdom..Haé Kram.

Anonym sa...

Ja jag är ensam numera,de två närmaste stugorna där har folket dött ut..Har jag tur kan det komma ett par bilar körandes under veckan..
Kulning låter som så här.

https://youtu.be/gd6OTj-KXvA

Haé Kram.

Ama de casa sa...

sv: Jag hoppas verkligen att ditt kommande möte med doktorn går bra! Håller tummarna - hårt!
Kram

yvonne sa...

Det är som att fått på sig för trånga kläder :-) Kram!

Veiken sa...

Jag håller med dig om att färgerna i tavlan är fina.Lte dova höstfärger. Gillas! Kramar

TantGlad sa...

Så kreativa och duktiga människor det finns. Värkligen vackra skulpturer. Dom ser fina ut, och vilket jobb det måtte vara.
Haha.....Ibland så här man bråttom att äta å glömmer fota.
Men tur ene portsionen såg ok ut våfflor och grädde är gott det.

Kram till dig.