lördag 30 maj 2015

SOFIERO SLOTTSTRÄDGÅRD MED RHODODENDRON I BLOM.


I går fredag den 29/5 åkte vi till Sofiero Slottsträdgård för att kolla rhododendron-buskarna om de var i blom. 
 Nu hade vi precis kommit in på området och med en gång fick vi se det här färgsprakande buskaget.
 Alldeles intill buskaget fanns den här busken med vita fina blommor. De såg nästan lite mjuka och ulliga ut.
 Jag gillar rosa rhododendron mest. Men den här sorten såg lite blek ut.
 Härifrån såg man slottet. Det var den gamle kungen Gustaf  XI Adolf, som hade det som sommarviste. När han dog hade han donerat Slottet och trädgården till Helsingborgs stad. Det finns en hel del intressant att läsa om honom. Så klicka HÄR, så får du mera kunskap om honom och hans liv.
 Det fanns en glasskiosk intill slottet och vi köpte varsin glass i strut. Den här var min. Bautastor! Killen i kiosken var inte snål.
 Och den här var Sibbes. Vi satt vid sidan om en dansk dam, som hade sitt barnbarn med för att visa så fint det är i parken.
 Nu har vi kommit till baksidan av slottet och där kan man se ner i en ravin, där det växer massor av rhododendron. Men det gick inte att se dem uppifrån och vi kunde inte gå ner i ravinen, för då hade vi nog inte orkat gå upp igen. Här kan man se över ravinen och över till Danmark med Öresund emellan.
 Kungens maka hette Margaret och var engelsk prinsessa. Hon var mycket trädgårdsintresserad och älskade präst-kragar eller margueriter, som de också heter. Alltså finns det mängder av margueriter i hela slottsträdgården.
 Det hoppade en kråka omkring på muren och jag lyckades ta en fin bild på den, där den stod framför de gula buskarna. Det blev en bra kontrastverkan.
 Nu har vi vänt och gått åt andra hållet och här ligger det en damm, där träden speglar sig så vackert.
 Man försöker att hålla parken levande i samma stil, som när Kungen och Drottningen var här.
 Såna här fina vita soffor står det lite varstans. De passar när man blir trött i benen och behöver vila lite.
 Det finns en tjock häck vid sidan om gången i förra bilden. Där har man klippt "fönster" i den. Här är det Sibbe, som står och blickar igenom det.
 För en gångs skull blev jag också avporträtterad.
 Det här är ju vackra blåa blommor. Men vad de heter vet jag inte, för jag är en dålig botanist.
 Rosorna blommar inte än, men akvilejorna gör det.
Nu  har vi bestämt oss för att gå till bilen och åka hem. Då fick jag korn på den här vackra rhododendronbusken. Den här rosa färgen är min favorit.
Vi vände alltså åt höger och gick ner för en tvärgång. Den slutade i en källa med vatten. Där satt det en kille och läste. Jag tyckte nästan att han liknade en munk.
 Så kom det ett färggrannt område till.
Nu är vi vid utgången och därifrån kunde man se Slottsbutiken på andra sidan gräsmattan. Gräsmattan används, när det kommer artister och har konserter på sommaren. Då är det nog inte så lugnt och stilla som den här dagen. Men det märktes att man gärna vill se den vackra blomningen i parken. Så det var ändå många besökare idag. Det stod flera turistbussar på bilparkeringen.



Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

attis sa...

Åh så underbart vackert. Blir alldeles hänförd här där jag sitter. Tack för att du delar med dej av allt detta vackra. Idag har vi haft sol här hela dan.fasst ändå litekalla vindar som kommit från havet. KRam/attis

yvonne sa...

Godmorgon! Vackra bilder .kul bild med kråkan.. Och du... vilka bautaglassar!!!Då får du göra dej bekant med en som har trädgård med syrener i.! Ha en bra dag Morgonkram!

Fenixmonas sa...

Underbart fina bilder! Jag tyckte om busken med de vita blommorna, så vackert! De glassarna var verkligen bautastora! Kramiz

Anonym sa...

Vilken fantastisk blomprakt där är,och så välvårdat..Fina bilder..
Nä du får gå långt tillbaka i tiden för att hitta melodin,som låg 11 veckor på svensktoppen detta år..Haé Kram.

Ama de casa sa...

Oj vad vackert det var där! :-)

yvonne sa...

Du var snabb med kameran när kråkan kom! Kram!

Ama de casa sa...

sv: Jag tyckte att filmen talade för sig själv, men du var inte ensam om att undra så jag la till detta i inlägget:

På förekommen anledning kommer här en förklaring. Stället vi åkte till hette "Caravaca de la Cruz". När killen i gps-en uttalar det så låter det som han säger "Kaaravacka dom la grus". Haha! Det låter väldigt skoj emellanåt när han ska uttala orter och Ama skrattar gott. Är förmodligen ovanligt lättroad...

:-)

Veiken sa...

Vackert, vackert!
Gustav VI Adolf var en älskad kung. Han verkade intresserad av det mesta. Arkeologi speciellt.
Hans fru nummer två Drottning Louise verkade stram och blev väl aldrig lika älskad som sin man. Oj så mycket minnen som poppade upp! Kramar

yvonne sa...

Ha en bra dag vännen! Kram!

Anonym sa...

Ja då kan jag säga Grattis på namnsdagen till halva namnet..Haé Kram.

Anonym sa...

Nä,man kan ju inte känna till alla svensktoppslåtar..Max Fenders hade stor framgång med denna melodi,dom var jättepopulära i norra Sverige,sen kom dom med i Nygammalt på Tv,då slog dom igenom ordentligt.Tror inte dom finns kvar som band kängre..Haé Kram.

Anonym sa...

Rhododenron är så vackra! Det är förresten s.k. statsblomma
för West Virginia, där dom tycks växa vilt i alla möjliga
områden. Här har vi många azaleor som jag anser som miniatyr-
rhododendron. Tyvärr är blomningstiden kort, men löven är
vackra i sej själva.

Jag trodde att Sofiero låg på Öland?

Ruth i Virginia

Veiken sa...

Nu äntligen har solen och lite värme hälsat på! Det blir nog kortvarigt, men vi får passa på att njuta när sommaren är här en liten stund! Kramar