fredag 26 februari 2016

Utflykter.















Ja, nu börjar jag bli såpass pigg, att vi kan köra runt lite igen och se oss omkring.

I går, torsdag, hämtade vi bilen, som har varit på uppdatering hos en bilfirma. Vi har varit utan bilen i ungefär en vecka.

Första utflykten gick då till Väla Köpcentrum, där vi gick omkring och såg några nya butiker. Så blev det kaffe och bakelser, budapestare, hos Schillers, som vanligt. Det var i går alltså.

Idag fredag tog vi en tur till Landskrona med bilen. Parkerade den nedanför museet och gick upp förbi Rådhuset och vidare uppåt teatern. På vägen dit går gatan förbi vårt stamlokus, Gyllene Koppen. Men vi var inte kaffesugna på en gång utan kollade in några butiker på vägen. 
Man saknar den fina butiken, där Sibbe har handlat många fina kläder. Ägaren Anneli har pensionerat sig och ägnar sig tydligen mest åt att spela golf. Nu är det tydligen en typ presentshop i lokalerna, men vi gick inte in och kollade. Fortsatte till en annan klädbutik, där han också brukat handla. Tjejen, som jobbar där, såg oss innan vi ens hade kommit in, utan vinkade utav bara den. Där fick vi en god pratstund.

 Det här är den gamla skylten hos Marc. Hittade den i mina gömmor här.

Så var det dags för Gyllene Koppen. Jag hade blivit jättehungrig. Där blev det kaffe och varsin ägg/räkmacka och sen tog jag en äppelkaka med vaniljsås och Sibbe nöjde sig med några småkakor.

Citadellet i Landskrona.
Bilden har jag lånat på Landskronas hemsida. Den visar det så kallade Citadellet. 
Körde hemåt igen. Sibbe lämnade av mig vid vår port och körde till garaget med bilen.

När jag nyss hade kommit in i lägenheten, ringde telefonen och det var distrikts-sköterskan, som var i närheten och ville komma upp med medicinerna. Apodos, som de heter. DVS medicinerna är förberedda för att tas 4 gånger om dan i små plastpåsar. Det står hurdags och vad som finns i påsarna. Jag är jättenöjd med det. Enkelt och lättfattligt.

Sen har jag suttit och stickat sockor. Har fått dille på det. Jättekul.




Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

11 kommentarer:

yvonne sa...

Så bra att ni har varit ute och "luftat" er! ................Det är viktigt att ta hand om sina bissingar! Kram!

JaanaM. sa...

Vilka trevliga utflykter. Längtar lite till att bli pensionär så jag också kan ta mig iväg på utflykter... :)

yvonne sa...

Godmorgon! Hoppas att det blir fint väder så att du kan ut och promenera! Kram!

Ama de casa sa...

Vad skönt att du har blivit så mycket piggare! :-)

En riktig räkmacka skulle verkligen inte sitta fel! Jag kan sakna dom "svenska" räkorna. Finns bara i djupfryst form här.

Anonym sa...

Ja, nu är du där igen och frestar, budapestrulle ena dagen och räkmacka nästa, oj,oj!!!
Dag för en semla här, nam,nam!!!
Roligt att få se bild från Citadellet. Har inte varit där på år och dag!
Ha en trevlig helg!

Ama de casa sa...

sv: Vad trist att du fick en sån dålig natt så att piggheten försvann lite... Hoppas det blir bättre nu!

yvonne sa...

Fram med finporslinet från skåpet och använd det .. Låter inte alls bra med att du har hosta!Kram!

Marianne sa...

Trevliga utflykter :)
Verkar praktiskt att få medicin packad och klar för att svälja, det kan vara en del pyssel att sortera sina doser så det är ju skönt att slippa det :)

Kram

yvonne sa...

Synd att det gick sönder.. Kram!

yvonne sa...

Det var ju tråkigt.men det är ju bara materiella saker..Kram!

yvonne sa...

Godmorgon ! Ha en bra dag vännen! Kram!