tisdag 10 maj 2016

Sol igen och underbar värme.

Idag kändes det som om det var högsommar. Varmt och skönt och solen sken från en nästan molnfri himmel. 
Igår hade jag tvättstugan och hade tänkt mig att stryka idag. Men vädret var för fint, så det blev lite balkonghäng på förmiddagen.
Den här utsikten hade vi därifrån. Det är ett japanskt körsbärsträd, som är lite senare än dem jag såg tidigare. Synd bara att det blommar så kort tid. För det brukar snöa blommor rätt snabbt. 
Samtidigt kan vi ju se de vackra hängbjörkarna, som har slagit ut ordentligt. 
Det var till och med så, att vi åt lunchen på balkongen och njöt i fulla drag.
Så här stora har Sibbes potatisar vuxit nu. Undrar om det kan bli färska egna potatisar till midsommar i år.
Nu är vi ute på promenad, för det dög ju inte att bara sitta inne i sånt fint väder. Det här är också blommande körsbär, men de finns intill Helsingborgshems byggnader.
Så här ser de här ut i närbild. Vackert eller hur?
Jag hade för mig tidigare, att de här träden bar frukt, med typ paradisäpplen. Men det kan de ju inte göra.
Den här bilden tog jag vid ett annat träd och det måste vara det, som bär små röda äpplen på hösten.
Nu har vi fortsatt vår promenad och hamnat i nåt som man nästan kan kalla skog. Där finns en bänk, som vi satte oss på och njöt. Det hade blivit så pass varmt, att vi behövde lite skugga ett tag.
Efter ett tag gck vi vidare och gick emellan Helsinborgshems fastigheter för en gångs skull. När vi kom intill det här buskaget, så doftade det jättemycket. Vet inte vad busken kan heta.
Alldeles intill stod den här rhododendronbusken i full blom. Tänk vad lite sol kan göra, så att all grönskan slår ut!

När vi kom till Stattenatorget bestämde vi oss för att sitta på en bänk och äta glass. Det var jag som fick i uppdrag att köpa varsin Magnum.

Sen hade vi ärende in på Hemköp, för att inhandla lite smått och gott. Det blev grillade kycklinglår och potatissallad till det. Klappat och klart, så vi behövde inte laga till någon mat. (Det är ju Sibbes avdelning.)

På hemvägen gick vi förbi en sån här buske, som också hade slagit ut i full blom. Vad den heter vet jag inte, eftersom jag inte är en botaniker, Men busken har tjocka vinnergröna och glatta blad.

När vi kom hem, så blev det balkongen igen med den färdiga maten. Det var gott och solen sken som vanligt.

När jag skriver det här, är klockan snart 12, så det är lika gott att säga Godnatt till min läsare.





Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fantastiska vår-sommarbiler du bjuder på! Vilken blå himmel!
Här i Wales regnar det och är grått! Tredje dagen i rad, men det ska bli bättring senare i veckan, hoppas jag verkligen!
Ha en fin dag!

Ama de casa sa...

Väldigt vackra blomster här - och helt rätt att prioritera balkongen före strykningen! :-)

Anonym sa...

Kväller..Ja jag vet,men jag hade hängt kameran på mer än armlängds avstånd,jag skyller på det..Väldigt viken blomprakt du bjuder på..Haé Kram.

Anonym sa...

Nä,jag har bara varit in i kyrkan i Ayia Napa och kyrkan i Sotira den gamla inte den nya,men jag har fotograferat många av kyrkorna i området,Vackra är dom flesta..Haé Kram.

yvonne sa...

Fina bilder du bjuder på.Allt är så fint nu så det är bara att njuta Stryka kan du göra när det regnar!
Ättika kan man använda till mycket ,och det är miljövänligt! Kram!

Anonym sa...

Den kyrkan du menar har jag varit i på barndop för några år sedan,en spännande upplevelse..Haé Kram.

yvonne sa...

Godmorgon!
Tack för nattningen!
Här är det 11,4+ och sol!
Ha en bra dag!
Kram!

attis sa...

Hej fina Gilla. Visst är det vackert med alla underbara växter. Man kan knappt se sej mätt på dem. Här har vi strålande sol men det blåser friska vindar idag. Ha de bäst. Kramizar/attis

Anonym sa...

Ja inte var det ett barndop som hemma,det var lite långdraget,och själva dopet då skopade prästen vatten över flickstackarn Nathalie så jag trodde han skulle dränka henne.Vill minnas att han även strök olja på hennes bröst.Detta var ju för 17 år sedan.Absolut en upplevelse..Haé Kram.

Anonym sa...

Kväller Nathalie blir 17 i år,Det måste ha varit 16 år sen dopet,,hennes syster Eleni fyller 19 idag,har varit och grattat henne tidigare idag..Haé Kram.

yvonne sa...

Detta är ett speciellt te som man gör och slår på flaskor Kram!

attis sa...

Här kommer en lek där du kan leka med bilderna. Det finns massor med roligt. Du väljer den du vill använda , sen är det bara att ladda ner bilder. Bara hör av dej om du undrar över nåt. http://funny.pho.to/love-romance-cards/ Kram/attis

Marianne sa...

Ja det är fantastiskt vilken sommar vi fått redan i början på Maj.
Den busken med de doftande vita blommorna är spirea, en spireahäck blir som en stor snödriva när de blommar för fullt, men tyvärr blommer den ut ganska fort om jag inte minns fel.

Oj vad potatisen har vuxit, det blir nog säkert några små söta till midsommar :)
Jag brukar slänga ner några vid gödsel stacken varje år..Men glömmer vattna så de blir pyttesmå..
Kram

Anonym sa...

Mors.Ja två Raketveckor i värmen går rysligt fort..Jo men visst hann jag med att Grattiskrama Eleni..Nu dröjer det ett år innan vi ses igen..Haé Kram.

yvonne sa...

Godmorgon!
Ha en bra fredag!
Kram!

Bosse Lidén sa...

Du tycks ha både en ljuvlig balkongutsikt och bor i en mycket trevlig stad. Tack för ett härligt senvårblogginlägg. Trevlig helg.
Kram Bosse

yvonne sa...

Det var ett mycket trevligt besök!
Jag är inte skrockfull :-)
Ha en bra fredag !
Kram!