lördag 13 augusti 2011

En händelserik dag både i Helsingborg och i Helsingör.

Vi bestämde oss för att ta en tur över till Helsingör idag.
Det har vi inte gjort på över ett år.
När vi kom ner på stan med bussen, så stannade vi till vid Sundstorget, där Dunkers kulturhus ligger.
Där finns nu en fotoutställning av amputerade kroppar.
Utställningen är gjord av den kända fotografen Elisabet Olsson Wallin, men det var Leif Axelsson, själv amputerad som gav henne inspirationen till den.
Man frågade på Dunkers om man var intresserad av utställningen, men det var man inte.
Så de bestämde sej för att visa den helt offentligt mitt på torget.
På det första fotot ser du just Leif Axelsson. 
Utställningen är cirkelrund uppbyggt med ramar kan man nog säga, så man får gå runt omkring den.
Vad alla heter tog jag inte reda på, men vi kommer att kika vidare på den en annan dag.

Så när vi var på väg bort därifrån, så träffade vi på Leif Axelsson, som nog undrade lite på Sibbe, eftersom han går med kryckor.
Vi pratade ett tag, men han blev avbruten av nån han kände på riktigt och vi hade bråttom till båten. 
Så här ser det ut ombord på Sundbussen där vi satt vid TaxFree-butiken. 
Det här var vad vi drack ombord. Egentligen var det mest för att Sibbe skulle kunna köpa sina älsklingscigarrer och det var ju närmast till här. 
På väg in i hamnen såg vi Kronborgs slott. (Hamlets slott). 
Sen var det den här statyn, eller vad man kan kalla den för. 
Och en fyr vid infarten också. 
Nu har vi kommit i land och det första man ser är ju Järnvägsstationen. 
När man har gått över gatan, för att komma upp till själva stan, går man förbi det här vackra blomstertorget, där man kan handla massor av vackra blommor. 
Nu är vi på väg förbi den kända glassbaren.
Där ska "alla" köpa sin danska glass. 
Nu har vi kommit upp på huvudgatan, som heter Stenegade och här myllrar det av folk.
Det är Rådhuset som syns på bilden. 
Här var det mera Stenegade.
Kolla de gamla husen!
Man är rädd om sin stad och vill inte förändra för mycket från det gamla Helsingör. 
Här har vi suttit många gånger och druckit kaffe och ätit deras goda bakelser. 
Det här var nåt nytt för oss.
Det är en rundtur på en kvart i Helsingör per häst och det är gratis.
Det skulle man ju kunna testa nån gång. 
Se här ytterligare ett gammalt hus mitt i stan. 
Här brukar Sibbe köpa fleskesvaer, det vill säga fläsksvålar, som han verkligen gillar.
Inget undantag idag heller.
Fastän vi inte har varit där på jättelänge, så kom expediten ihåg honom.
Så kom vi till den butiken vi alltid brukade handla i förr.
Det är en ost och vinaffär.
Man brukar få smakbitar av osten innan man handlar.  
Här är korsvirkeshuset från en annan vinkel.
Den som är en glasögonaffär. 
Så har vi vänt om och går gatan åt andra hållet.
Du kan se det lilla gröna tornet längst bort.
Det är Kronborgs torn. 
Det var meningen att vi skulle äta Torvets Plade, det vill säga en underbar tallrik med massor av godsaker på.
Men det var fullsatt på den serveringen, så vi gick ner till Stenegade igen. 
Vi stannade här och Sibbe gick in och beställde varsin
 Fleskesteg med rödkål. 
Jag fick gå in och hämta maten, men det blev nåt fel, för när jag sa att jag skulle hämta Fleskesteg, så pekade servitrisen på två tallrikar, som jag tog med mej.
Detta är Sibbes mat, men det var stekt lever med bacon.
Det märkte han inte förrän han hade ätit en hel del.
Men det gjorde honom ingenting, för han älskar lever också. 
Det här är i alla fall Fleskesteg med gurka och det är min portion, som jag hade ätit en del av.
Sen var det dags för hemfärd och det är ingenting att berätta om.

Men nu är jag färdig med mitt Album på Reseguiden.
Klicka här, så kommer du dit.

Dagens Citat:

Utan familjen hade han inte klarat av

att vara hemifrån så mycket.

Nils-Fredrik Nielsen.
********************************************************************

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

5 kommentarer:

Siita sa...

Tänk att bo så nära Danmark. Här är det bara knott o skog, jo jag såg flygmyror oxå idag på vår trappa. Kram

Anonym sa...

Mysiga gamla kåkar,
de får mig att tänka på H.C.Andersen
men han var ju från Odense.
:)
Sådan där hästdroska kan man åka i
när man är I Sveneke på Bornholm,
eller i Simrishamn i Skåneland!
:)
Kram
Stevie

Svar på Citatet:
Fanskapet kunde väl skilja sig
om han inte orkade vara hemma hos fru & barn.
Verkar ju vara helt ansvarslös den gubben.

Fenixmonas sa...

Härliga bilder som vanligt Gilla! Inte blev det ngn glass i Side, bara youghurtglass...har hållt vikten fastän det varit semester och till o med blivit av med ett par kilo till...så nu är det bara resten kvar...hehehe....Kramiz

Sussi sa...

Kul att dom ändå bestämde sig för att visa utställningen fast på torget. Sånt är alltid trevligt.

Trevligt med en båtresa. Det var alldeles för länge sen sambon och jag gjorde nåt sånt. Men förhoppningsvis hinns väl det med någon annan semester.

Så många fina bilder du tagit.

Sv. vilket duktigt barnbarn du har. Imponerande att hon ritar dom själv. Supersnyggt!

Kramisar

Agneta sa...

ska ta oss en titt på den där utställningen när vi kommer in till stan, får väl kolla på hemsidan hur länge den är kvar eller det vet du kanske?
Helsingör var det länge sedan jag stannade i, det har mest blivit båten över och sedan vidare direkt med bil eller tåg. Men glass måste man köpa, med gräddbulle på :-)