onsdag 23 november 2011

Julen kommer snart, eller hur?

Idag har jag plockat upp julpyntet från källaren. Det börjar ju bli dags snart att pynta. Redan på söndag är det ju Första Advent och Julskyltning åtminstone i Helsingborg. Jag skulle egentligen kolla numret till vårt källarutrymme, för värden skulle ha en inventering av källaren. Då passade jag på att plocka upp grejerna på samma gång, för numret hade vi ju glömt bort.
Sen blev det en bilfärd till IKEA. De har börjat med sitt julbord och i år är det Tina Nordström som står för recepten till maten.
Jag tog lite bilder, men glömde bort att ta från början. Vi lyckades komma som andra par fram till matborden, för Sibbe var först framme att betala, men han hade inte tagit tallrikar och sånt, så jag fick hämta dem, medan det stod en jättelång kö för att ta tallrikar och bestick och sen betala.
Bilden är lite suddig med vilje, för folk vill nog inte se att de står och köar för mat. Maten var jättegod. Jag föredrar sillsorterna och laxen och brukar alltid ta mest av det. Varm-rätterna tog jag lite mindre av.
Detta är min varmrättsportion, som bestod av Janssons Frestelse, tunna små biffar, gurka, ett par bitar korv, revbensspjäll och rödkål. Faktiskt inte brunkål, som annars serveras till skinkan nere i Skåne. Tina är ju skåning. Jag glömde fota mina sillsorter och gravlaxen med hovmästarsås.
Jag kom på att fota julbordet lite för sent, för det var redan slut på en hel del, eller så hade man inte hunnit med att fylla på.
Till slut så fanns det ett dessertbord med risgrynsgröt och ostkaka. Till det fanns det både vispgrädde och saftsås. Kaffe efter. Mätta och nöjda åkte vi hem för att ta emot Baloo.

Dagens Citat:

Många lever med en så

förbluffande rutin

att det är svårt att tro

att de lever för första gången.

Stanislaw Jerzy Lec.
******************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

7 kommentarer:

Carina Sjölund sa...

Å vad jag längtar till all denna goda julmat :)
Och inte längtar jag mindre nu när jag ser all denna goda mat :)
Godnatt kramen♥

Fenixmonas sa...

Hahaha...det där ordspråket var bra!!!
Ja, nu står julen för dörren och det ser jag fram emot...Kramiz

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Jag blev nästan mätt av att se och läsa om allt ni åt.. Ha en bra dag! Morgonkram!

Yvonne :-) sa...

Man hoppas ju alltid när man går till doktorn att man ska få något så att man tillfrisknar snabbt.Men detta måste läka ut själv.Sån tur att ni inte åt av alla rätterna,så har jag plats att äta idag :-) Kram!

Yvonne :-) sa...

Tack för at du håller tummarna.Och jag hoppas att du inte får mycoplasma.Den är räli som vi säger på skånska.Kram!

Sand mellan tårna sa...

Åh, jag längtar till julen men har noll julkänsla. Den vill liksom inte infinna sig här. Kommer endast ha en ljusstake med 4 ljus. Går inte att ha in fönstren då fönsterbrädorna är så smala här. Sen sätter vi upp granen men mer blir det inte. Tur vi kommer fira jul i Sverige i alla fall.

Yvonne :-) sa...

Undrar var allt kommer ifrån.Men jag hoppas att snart blir av med hostan.Kram!