lördag 9 februari 2013

Det var en lördagsafton.........

Det ska bli skönt att slippa snön, som faller för jämnan. Här är det ju så också, att snön smälter fort, så det blir bara slask. Det är inte nåt jag gillar. Inte nån tror jag.
Så här såg min middag ut i dag. Det är panerade laxfiléer, sallad på rivna morötter, äpplen och lite tomater i. Potatismos till. Sista middagen för den här gången. Sibbe lagade till den som vanligt.
Nu har jag just vattnat mina blommor och tänkte visa hur det ser ut just nu. Jag får ju själv inte se resultatet, förrän om ett tag. Först sovrums-fönstret, där jag har nåt slag, liknande Svärmors tunga, men med mindre och kortare grönska.
 Så här ser det ut i köksfönstret. Två blommande orkidéer på gång.
 Nu är det i vardagsrumsfönstret. Två fina som har börjat blomma också.
 Här syns den lila varianten lite bättre. Det ser ju lite vimsigt ut med rötter mitt i växten. Men det beror på att det är ett skott, som till och med har börjat blomma. Jag får vänta lite att plantera om den. Jag har ju lyckats tidigare. De vita är faktiskt som jag har planterat skott ifrån, förutom den vita här ovanför. Den har speciellt stora vita blommor och både den och den lila har jag fått av min dotter och hennes man, när de har varit på besök hos lilla morsan.
 Här nedanför så är det en, som jag har planterat alldeles själv. Den blommar för minst tredje gången sen dess. Min hemlighet är att inte vattna mer en lite åt gången och en gång i veckan. Jag har inte ens givit dem gödning. Den funkar ändå. Men man får väl snacka lite med dem? Men jag tar bort rötterna som kryper utanför krukorna, så det ser lite finare ut.

Dagens Citat: 
Nöden är uppfinningarnas moder. 
Lucas Apuelius.


Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

16 kommentarer:

Yvonne ♥ sa...

Du har verkligen gröna fingrar.Ha det så mysigt och kom ihåg att ge Mona och Bosse en kram var...Mita använder också Nypon.. Nattakram!

Veiken sa...

Många många varma kramar och jag önskar er en underbar semester i ett av mina favoritparadis!

Siita sa...

God morgon. Vilka fina orkidéer. Mina blommar inte just nu, jo den som jag fick när jag slutade på jobbet. Trevlig resa. Kramar

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! ja då kan det bli svårt att lämna kram nu,för så stora armar har du inte. Ok du får spara den till maj. MOrgonkram!

Bibbi sa...

Fina blommor!!!

Lyckas aldrig med orkideer av någon mystisk anledning. Alla säger att det är så lätt.....

Blir lite avis på slasken hos er. Här kommer det bara mer och mer snö...

Ha en fin söndag
Kram Bibbi

Nett sa...

Go middag där :) Och dina gröna fingrar skulle man ha, så fina de är. Kram

ansepanse sa...

du har helt enkelt gröna fingrar,
njut nu riktigt av de tre veckornas semester där i värmen
kramar

Ateljé Slätte sa...

Tassar in och önskar god natt.

Ateljé Slätte sa...

Jag verkar vara den enda som inte lyckas med orkidéer :-P
Du har verkligen gröna fingrar

Suss gott tjejen
Kram Bibbi

Carina Sjölund sa...

Vilka vackra blommor du har♥
Snö och slask, är ingenting vi gillar :(
Riktig vinter ska det vara, mycket snö :)
Hoppas allt är gott med dig
Kramen rara du♥

Sussi sa...

Usch ja, den här snön skulle man verkligen vilja slippa. Senaste 1½ veckan har nog vi fått upp mot 20-25 cm. Skulle vara skönt med lite vår nu.

Vad fina orchidér du har. Vad duktig du är som kan plantera om och så. Det vette katten om jag skulle lyckas med. När dom dött så brukar jag köpa nya istället. Men jag har faktiskt 3 stycken som blommar om och om igen..

Är ni på väg någonstans? Ska ni ut och resa?

Sv. Ja, all olycka om på en gång. Fast i och för sig är det rätt skönt att det blev så. Då har man den gjord sen så att säga ;)

Kramisar

Veiken sa...

Nu är du väl snart hemma i kylan igen! Njut medan du kan av sol och värme! Kram

Bibbi sa...

Hej i stugan.
Hoppas det inte hänt dig något tråkigt eftersom du inte bloggat på ett tag.
Eller du kanske har flyttat här på nätet?

Varma hälsningar Bibbi

Siita sa...

God kväll o välkommen hem. Jag har saknat dej. Kram

Siita sa...

Ett riktigt välkommen hem igen. Nå är våren på G här. Kramar

ansepanse sa...

Sv: välkommen hem igen :) jag har saknat dig, var inne igår eftermiddag och kollade men du har ju inte skrivit något nytt ännu :) och nu vet jag ju att ni kom hem inatt
mm, jag vill gärna se på orkidéebilder
kramar