tisdag 4 augusti 2015

Blomsterprakt på Sofiero.

Idag den 4 augusti, fyller min yngste son år och det är ju en anledning att fira. En firning till blir det, för det är så, att Sibbe och jag träffades på nämnde sons 19-årsdag. Det är 37 år sen idag och vi har hållit ihop ända sen dess.

Så tyckte vi att det skulle vara trevligt att besöka Sofiero ett tag idag. Vi var ju där när rhododendronen blommade, så det är ju ett tag sen.
Så här ser det ut strax innanför ingången. Det är en stor rund rabatt med mängder av fina blommor i en salig blandning där.
Här är det en mer närgången bild från den rabatten. Vädret var jättefint idag och värmen var mellan 22 och 25 grader. Tack för det, för den här sommaren har ju inte varit så varm hittills. Utan både sval och blåsig.
Redan här hade vi satt oss på en bänk i skuggan och tittade ut över den stora gräsmattan.
På den här gräsmattan brukar man anordna stora konserter. Den senaste var med Sting och han drog 9000 åskådare. Det var helt utsålt. Man kunde se bilder på folk, som stod utanför ingångsgrindarna och lyssnade på musiken.
Från vår plats kunde vi också se på själva slottet Sofiero.
Det finns alltså också en butik, som säljer fina presenter och annat i souvenirväg.
Så ville jag visa det trevliga tornet till byggnaden med Slottsbutiken.
Nu visar jag en del av vad som fanns där. Godis till exempel.
Och fina prinsessklänningar. Om de var till salu vet jag inte, för jag frågade inte.
I den här bilden kan man se den fina väggklockan och hållaren till presentpappret i gammal stil.
Så kom det en avdelning med lite romantiska saker.
Jag tog foto på den här fina förpackningen, som innehåller två muggar med rosenmönster. Sibbe köpte en sån, som present till mig, eftersom det var vår 37-årsdag tillsammans.
När jag kom hem, så fotade jag dem på våra bordsunderlägg. De matchar varann riktigt fint.
I slottsbutiken fanns det en hel del inredningsdetaljer också. Jag gillade den här stolen med kuddar i.
När vi hade kikat färdigt i butiken, gick vi ut och köpte varsin glass med vispgrädde och sylt. De smakade jättegott i värmen.
Här syns den stoooora gräsmattan, där konserterna hålls. Vi var förvånade över att gräsmattan inte var sliten efter så många besökare.
Intill själva slottet fanns den här fina rabatten med löjtnantshjärtan. Det är en sort jag gillar.
På flera håll överallt i parken finns det urnor med Margueriter, som var kronprinsessan Margaretas favoriter.
Nu har vi promenerat vidare, för att se på alla vackra blomsterrabatter. Här ser vi en damm, där man kan sitta på vita bänkar och kika ut över växtligheten.
Där finns det bland annat näckrosor på ena sidan.
På andra sidan finns en trappa och vid sidan om den blommar det fantastiskt fint.
Det blommar i vitt och lila.
Sen vi hade gått upp för trappan kom vi till räta rader med rabatter på var sida om gången. De här verkar vara höstflox.
De här liknar lejongap, men jag är inte säker, för jag är inte så kunnig inom botaniken.
Här är det en solgul avdelning. 
Så kom vi till söta, små rosa rosor.
Jag var nog mera säker på min sak, när vi såg blommorna "in real life", men nu har jag svårt att komma ihåg alla namnen.
Det här är nog höstflox i vitt i alla fall.


Så blev det tre bilder med praktfulla liljor.
Så fick jag till det med en trevlig bild, som är tagen mot trädgårdsmästarvillan. (Tror jag).
Åt andra hållet stod Sibbe och fotade med sin nalle. Han fick också till det med fina bilder i den. Ja så var det här besöket slut för den här gången. Vi tog vår bil och körde hemåt och där drack vi kaffe ur de nya vackra muggarna. Det smakade jättegott just då.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

yvonne sa...

Så många fina blommor du fotade. Gulligt av Sibbe att köpa muggar till er! natti och Kram!

Ama de casa sa...

Stort GRATTIS till sonen, dig och Sibbe :-)

Vilken härlig blomsterprakt! Fast dom där löjtnantshjärtana... Jag tycker det ser ut som fuchsia-lavendel... ;-)

yvonne sa...

Det är varmt idag! Blir en härlig kväll! Kram!

Veiken sa...

Jag inser att jag har missat något eftersom jag aldrig har varit på Sofiero.
Grattis till både er och din son så här i efterskott! Kramar

yvonne sa...

Ja nu har nog värmen kommit Natti!

yvonne sa...

Skrivaren heter Brother DCP- J552DW.
Kan scanna kopiera Kram!

yvonne sa...

Bäst är att köpa original bläckpatroner! Natti på dej! sov gott Kram!

yvonne sa...

Skönt för dej att få maten lagad och serverad! Kram!