fredag 14 augusti 2015

Utflykt till andra sidan Hallandsåsen.

Vi har varit rätt upptagna både privat och med Baloo en längre tid, så vi kände för att ta en lite längre utflykt idag. Körde mot Ängelholm och där sa jag nåt om att det var länge sen vi var hos Johannesens kläder. Sibbe blev jätteglad, för han hade samma tankar som jag.

Vi körde då genom Ängelholm och förbi Margretetorps Gästgiveri och upp mot Hallandsåsen. Det ser så lummigt och fint ut nu i naturen och vi hade ett jättefint väder med sol och värme. Det är alltså gamla E-sexan vi körde. Efter ett tag, måste man ta till vänster och ut över åkrar och ängar.


På väg till Johannesens såg vi de här två tjejerna komma ridande vid sidan om vägen.
Nu har vi kommit till delmålet.

De är kända för att ha stilfulla kläder i sitt sortiment. Så här ser det ut i en del av butiken.
Det blev inte nåt handlande av. Rean var ju på utgång och några nya plagg hade inte kommit in än. Nu är vi alltså på väg ner mot Båstad. Jag kunde inte låta bli, utan fotade den här skogen med en stor del avverkad. Ska man kanske bygga där.
Nu är vi nere i Båstad och på torget intill kyrkan. Jag gillar den här byggnaden, men vad den används till vet jag inte.
Så har vi tagit oss en promenad och kikat i några butiker igen. Det finns fina saker här. Men så har ju Båstad också Tennisveckorna och många besökare här. Idag var det rätt lugn trafik och man behövde inte trängas med folk, för tennisen är ju slut nu.
Jag tog ett foto till på kyrkan, när vi hade kommit närmare den vid parkeringen, där vi hade ställt bilen.

Nu har vi hamnat i Boarp. Dit åker man den "Italienska vägen" från Båstad. Vi var rätt kaffesugna vid det här laget. Det blev kaffe för oss båda och varsin räkmacka. Räkorna sa man, att de kom från Smögen och de var jättefina och goda.

Här går det att se hur mackorna såg ut. De var stora och man blev mätt av dem. Kaffet serverades i Zoégamuggar och smakade gott.
Men det räckte inte med dem, utan vi tog varsin bakelse till "efterrätt" också. Sibbe tog en mockabakelse och jag en budapestare. Våra favoriter.
Jag blev jätteförtjust i den här brickan och hade gärna köpt den om det hade gått. För den skulle passa utmärkt till våra nya muggar, som vi köpte på Sofiero för ett tag sen.

Sen blev det LågprisLadan som synes. Där handlade vi faktiskt lite smått och gott. Man kan ju inte vara på utflykt utan att handla nåt.

Den här bilden tog jag från parkeringen, där bilen stod. Man kan se att det snart är dags för skördetiden. Och att det var jättefint väder.

Ja vi tog alltså bilen och nu var det dags att åka hem igen. Vi var båda jättetrötta, när vi kom hem.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

18 kommentarer:

yvonne sa...

Godmorgon!Härlig utflykt ni har gjort Och goa mackor och bakelser ..... Smart av dej att använda minneskortet! Ha en bra dag! Morgonkram!

Ama de casa sa...

Det ska kanske bli en skidbacke där där dom har avverkat? ;-)

Ama de casa sa...

sv: Håller tummarna för dig - stenhårt!
Kram

Anonym sa...

Det var en fin dagstur ni gjorde,mycket fint att se på..
Det är barnbarneb som lärt mig spela UNO,,men jag undrar om dom handskas lite vårdslöst med reglerna,för jag förlorar alltid..Haé Kram.

Veiken sa...

Det var verkligen en trevlig utflykt ni gjorde. Jag tycker mycket om Båstad när dom flesta har åkt hem.
Hur har det gått med dina prover? Har du fått svar? Kram

Anonym sa...

Ja det förstår jag,att du blev helnöjd med er rundtur..
Nä då jag förlorar så gärna i UNO,,barnen blir så glada när dom vinner..Haé Kram.

Anonym sa...

Mors..Det är oftast Moa som är 7 år som vill spela kort,,det brukar bli UNO eller ett annat spel som heter Finns i sjön,i det spelet händer det att jag vinner ibland..Haé Kram.

yvonne sa...

Förkylningen har gått över till att hosta upp lungorna (det känns så)

Anonym sa...

Ja det är ett jättemysigt ställe dom köpt...
Ja du har rätt,jag var kanske aningen tidigt ute,jag och en av mina bröder är ju i farten ganska tidigt varje dag,,till skillnad mot mina andra syskon..Haé Kram.

yvonne sa...

Hostar fortfarande! Kram!

Veiken sa...

Nu är det söndagskväll och helgen har varit varm och skön, kanske till och med för varm för vissa! Jag håller tummarna för dig hela veckan för ett bra besked. Kramar

yvonne sa...

Jo tack jag har mårkt att hostan har hyrt in sig här hos mig.. kram!

Anonym sa...

Kväller..Jag var kvällsmänniska i yngre dagar,,men nu är det tvärt om,morgonpigg och kvällstrött,men kan bli uppe ändå till 23 tiden rätt ofta..Haé Kram.

Anonym sa...

Mors,min dag startar nästan alltid kl 06,,sen beroende på dagens innehåll så nattar jag runt kl 23..Jag lägger ca 4-4,5 tim på datorn varje dag,,mest tid till mina bilder..Haé Kram.

Bosse Lidén sa...

Vilken mysig dagstur i mina gamla trakter. Jag blir nostalgisk av detta blogginlägg. Den populära affären ligger verkligen ute i bushen om man tar den från gamla E6:an. Trevlig kvinna som är ägare. En av min lärarfrus alla mammor genom åren. Båstad är alltid bäst när konserterna och tennisveckorna är avklarade. Då man äger byn för sig själv. Synd att "kommunen" var så stela mot Hasse Anderssons bygglovansökan. Där slarvade de med en profil som gjort massor för bygden/Boarp/Hasses Lada. Brickan var snygg. Kram från Bosse Budapestare

yvonne sa...

Godmorgon! Jag är lite bättre idag,men långt ifrån så bra att jag kan hälsa på Kjell.. Ha en bra dag Kram!

Anonym sa...

Ja som sagt den finns i många hem,men inte i alla,jag har 3 st en hemma 2 i stugan,,har lagt ut lite mer fakta nu i bloggen som ger en hum om hur gammal prylen kan tänkas vara..Haé Kram.

yvonne sa...

Jag har ringt Häggenäs och Kjell mår bra! Kram!