söndag 23 december 2012

Dan före Dopparedan eller Lille Julafton.



Nu är det dan före dopparedan. Allting är klart till Julaftonen. Lite mer mat blev det idag. Jag gjorde min sillsallad, som jag har lärt av min Pappa.
Koka först ett par-tre potatisar, sen tar man salt sill, urvattnad förstås och skär i små lagom bitar. Hackar saltgurkor, rödbetor och syrliga(t) äpple(n) i samma storlek som sillen. När potatisen har kallnat gör man likadant med den. Så lägger man allt i en skål  och rör runt. Sen häller man på rödbetsspad, så det blir rött och fint. Salladen blir bäst efter en dag. Smaka av tills du får den smaken du vill ha. Proportionerna är ungefär lika mängd av varje sort.
Vi skulle ju inte ha nån skinka var det bestämt, men Sibbe ångrade sig, när han var nere på Hemköp. Så då blev det en färdig, lättrökt skinka. Han satte in den i ugnen och griljerade den med ägg, senap och skorpmjöl blandat med varandra. Man kan ju inte äta skinkan utan den skånska brunkålen, så han köpte färdig sådan också, som han sen smaksatte på sitt sätt. Förr både kokade han skinkan och brynte vitkål och gjorde brunkål själv.
Nu är det alltså färdigt för Baloos Matte och hennes Pappa att komma till jullunchen i morgon. Inga julklappar köpta alls!

Idag fick vi världens snöstorm. Så nu är det nån decimeter snö igen. Så här ser det ut på balkongen.
Och så här nere på gatan. Lite konstig gul färg, men det var vad kameran uppfattade.
Nu kan jag bara göra så att jag önskar mina läsare en riktigt Glad och God Jul. Ta det lugnt med mat och julklappar bara!


Dagens Citat: 
Man lever bara en gång 
och med tanke på hur jag lever 
är det fullt tillräckligt. 
Frank Sinatra.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

8 kommentarer:

Susanne P sa...

Jag önskar dej en God Jul!
Kram

Nett sa...

God jul på dig :)
Kram

Siita sa...

En riktig God Jul till dej. Kram

Fenixmonas sa...

Önskar dig och Bert en riktigt fin och GOD JUL! Kramiz!

trollet sa...

GOD JUL!! Låter som det blir en härlig jul=)) (varför skulle ni inte ha skinka??)

Nett sa...

Hoppas att du får en fin jul, själv blir det att fira julen under dagen och jobba natten inatt. Kram

Agneta sa...

Vill önska er en god jul och hoppas att dagen blir precis vad ni önskar!
kram

Carina Sjölund sa...

En riktigt GOD JUL till dig vännen♥
Kramen♥