söndag 1 december 2013

JULSKYLTNINGSSÖNDAG DEN 1 DECEMBER.

I dag var det julskyltning på gång nere på stan. Jag tog bussen ner, men Sibbe ville stanna hemma. Det var faktiskt riktigt fint väder, varken regn, blåst eller snö. Tack för det. 
Det var tjockt med folk vid ½4 tiden. Man ser att himlen fortfarande är klar.
Nästa bild visar samma vy. Jag stod mittemot Combina Shops fönster.
Så tjusigt har man i skylten. Det finns alltid en  "levande" skyltdocka till julskyltningen. Vacker inramning med mannekängen i mitten. Siv, som innehavarinnan heter, brukar bjuda på glögg med pepparkakor och annat godis till kunderna, som kommer in.
Sen hon hade bytt kläder, så såg hon nästan ut som Tomtemor. Hon vinkade utåt gatan och speciellt barnen blev jätteförtjusta. Men det var både yngre killar och äldre gentlemän, som log och vinkade tillbaka.
Kullagatan är fortfarande full av folk lite senare, när det hade börjat mörkna. Men då tyckte jag att det var dags för mej att ta bussen hem. Då var jag också nästan mätt på glögg och pepparkakor.
 Jag har visat den här planteringen förr vid Rådhustorget. Nu stod det granar med tomteluvor på. Barnen sprang runt och hade jättekul.
 Nu har jag kommit ner till busshållplatsen, som skymtar allra längst till höger lite grann. Men jag ville visa, hur man har lyst upp en hel fasad mitt emot Rådhuset. Träden är illuminerade också. 
Så kom bussen och jag åkte hem till en kopp kaffe och ostkaka med hallonsylt och vispgrädde. Det var mumsigt minsann. Sen tittade jag på TVn på amerikanernas resa i Sverige, för att finna ut sina släktingar. Sista programmet går nästa söndag. Jag längtar redan dit.

Så blir det dagens citat från Facebook.



Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

7 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Tack för grattis igår. Vi tittade också på Amerikanarnas resa. Ska bli kul att se vem som vinner. Om du visste vad grattis jag fick på FB, ca 150 st. Jag tror jag fyllde 50 ist för 63. Kram

Fenixmonas sa...

En fantastiskt fin skyltsöndag! Så nu är december inledd och spurten mot julen har startat! Kramiz

Carina Sjölund sa...

Mysigt med skyltsöndag. Nu tror jag att vinter är på gång på riktigt. Här snöar det så vackert♥
Kramen♥

Ama de casa sa...

Mysigt med skyltsöndag :-)

Ska bli spännande att se vem som vinner av amerikanerna. Bara det inte blir den där ljushåriga tjejen, henne gillar jag inte alls...

Håller på nån av grabbarna, faktiskt :-)

ansepanse sa...

:) tack för att jag också fick vara med på din julskyltningspromenad :) fina bilder
Sv: jag bryr mig heller inte särskilt mycket om julpyntning men jag får böja mig för J, han tycker om när jag pyntar lite så.....
kramar

Veiken sa...

Jag missar inte gärna "Allt för Sverige" heller. Ett toppenprogram enligt mig!
Det var mycket folk på språng hos er igår Levande skyltning tycker jag verkar trevligt!
Ha det så gott i vintermörkret! Kramar

Polargrevinnan sa...

Jag fick lite hemlängtan. Det var ett tag sedan jag gick på skyltsöndag på Kullagatan.
Det är trevligt med "levande" skyltning.
I min stad var inte skyltningen något särskilt men det var mycket jippon på stan.
Det har spolats en isbana på Stora Torget och den används flitigt.
Här blir det en lugn vecka.
Ha det bra.
Kram Viola