söndag 12 januari 2014

MIN BÄSTA SYSSELSÄTTNING FÖR NÄRVARANDE.

Du som brukar titta in hos mej har väl kommit underfund med att jag virkar för jämnan nu. Det är kanske inte så intressant, men jag har kommit i kontakt med mängder av människor som också hör till virkarnas skara. Det finns nämligen en grupp på Facebook, som kallar sej för Virka mera. 
Jag har ändå handarbetat i över 60 år vid det här laget. Men så mycket som jag har lärt mej nu i den gruppen, tycker jag är fantastiskt. Jag har lärt mej nya mönster och nya sätt att virka. Man får ju så mycket inspiration också, när man får se andras alster. 

De här fyrkanterna här uppe kallas för Afrikanska blommor. Jag har inte kunnat den sorten förut, men idag virkade jag tre olika varianter med de garnerna jag har. Den vita i mitten har jag virkat på samma sätt och nu ligger de för att blockas. Det vill säga man lägger arbetet slätt och sprutar vatten på det och låter det ligga tills det är torrt.
Jag visste inte heller hur man gjorde Mormorsrutor förut. Men nu har jag gjort flera arbeten i det mönstret.
Här ser du två filtar, som jag bara ska fodra först. Annars är de helt färdiga. Det går som en vals idag att virka. Kul är det också. Så kan jag sitta framför TVn utan att somna, för det går att virka samtidigt. Jag kan faktiskt sticka där också. 

Dagens Citat:

Genom att försöka med det omöjliga 
når man högsta graden av det möjliga. 

August Strindberg.

♥♥♥
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

10 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Jodå, jag har märkt att du blivit riktigt virkbiten numera...men du är duktig o det blir fint. Kramiz

Nett sa...

Underbart :) Visst är det beroendeframkallande ? Kram

fia sa...

Ja här försöks det med det omöjliga varjedag och nog lyckas jag lite när kvällen kommer.
SÅ FINA FILTAR. JAG har försökt länge att lära mig denna konst... kanske är det det som är det omöjliga. ?
Kram

ansepanse sa...

jag handarbetade också mycket förr, nu inte alls, och jo, jag kunde både sticka, virka och sy framför tv:n
vad fin den där afrikanska blomman är
Sv: lyssna inte på Sibbe, din nya mössa är jättefin
kramar

trollet sa...

Men mota bort förkylningen fort, inget att ha;)
Den där gruppen kanske jag kikar in på... vill börja virka men det blir liksom aldrig av...
Hopprep och cykel är tidlöst hoppas jag=))

Anonym sa...

Hej du..Du verkar vara inne i ett Virkstim,,och fint blir det ju oxå.
Hoppsan då har du fått en dag extra,trodde du,,men tji,Knut är i dag,,så ut med julen nu,,Ler..Haé Kram.

Siita sa...

Virka framför TV klarar jag inte så bra. Men sticka det går jättebra. Vad fina dom översta rutorna blev, sådana har jag aldrig gjort. Kram

Ama de casa sa...

Du är flitig med virknålen du :-)

Veiken sa...

Det måste vara härligt att vara så uppslukad och lära sig massor under tiden! Vilken tur att du hittade den gruppen på FB! Kramar

Anonym sa...

Kväller,,Du är aktiv med virknålen,fint blir det oxå..Oki då har du/ni dansat ut julen..
Ja jag har noterat ditt svar.Haé Kram.