fredag 10 januari 2014

LITE NOSTALGI OCH DAGENS NYTTIGA KÖP.


I går kväll fick jag ett anfall av nostalgi och fick för mej att skanna mitt gamla poesialbum idag. 
Jag fick den i julklapp av mina föräldrar 1945 och den användes flitigt. 


Det var inte lätt att rätta till den här texten så den kunde läsas rakt upp och ner. Men du kan ju lägga huvudet på sned, så kan du se vad mina föräldrar skrev som de första i albumet. Det var 52 sidor skrift jag skannade, så datorn fick fnatt ett par gånger och ville inte vara med. Det tog ju rätt lång tid i alla fall att ordna bilderna.
Detta är ett kärt minne. Vi bodde utanför Skövde i en by som heter Lerdala och där gick jag i skolan i en så kallad B-form. Det var alltså två olika årsgrupper som gick tillsammans. När vi skulle flytta fick jag den här hälsningen av min lärare i femte och sjätte klassen. Han var så snäll och rättvis. Tyvärr finns han inte längre. Det är hans dotter som hälsade också.
 Jag hade sett på Clas Ohlsons reklam, att de hade förvaringslådor. De skulle kosta 49 kronor normalt, men för medlemmar kostade det 79 kronor för två. Klart att jag köpte två då. Den ena använder jag till påbörjade handarbeten och den som syns här innehåller mina garner. Jag hade nämligen köpt 10 nystan till på Rusta innan vi hamnade hos Clas Ohlson. Så visst fick jag nytta av dom båda två med en gång.
I eftermiddags så virkade jag kanten runt den pågående filten och nu ligger den blockad på strykbrädan. Jag har lärt mej ett nytt ord för att få virkade och stickade arbeten släta och fina. Man blockar dom. DVS, man lägger dom slätt och sprutar vatten på. Detta i stället för vad jag har gjort tidigare. Lagt arbetet slätt och lagt en blöt handduk ovanpå. Det här blir ju enklare.


 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

10 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Kul med de gamla poesiböckerna! jag har två stycken som jag har kvar. Många av de som en gång skrev i dem är nu borta. Kramiz

Ama de casa sa...

Vad roligt att du har kvar den gamla boken, måste vara nostalgi på hög nivå att läsa i den :-)

ansepanse sa...

jag hade/har också en poesibok :) den finns någonstans i mina gömmor, vad roligt att ha sådana minnen, eller hur, jo, jag kunde läsa dem båda
jag har också alltid lagt stickade/virkade delar mellan fuktiga tygstycken, det här var ju ett enkelt och superbra sätt
kramar

Anonym sa...

Hej du,,Jaha det är klart att det blir svårt att somna,,när du via den lilla boken öppnade minnets arkiv..
Här flyger det lite snö i luften,verkar som det är skithalt ute,dom går väldigt försiktigt därute..Haé Kram.

ansepanse sa...

Sv: alla andra julsaker har jag redan plockat undan, jo jag tröttnade på dem jag också, men just julgranen, den är SÅ vacker :)
jo, jag ska ta och leta i gömmorna efter poesiboken :)
kramar

Anonym sa...

Ja låt boken vara i dag,,God morgon föresten,,skippa vakenheten nu den natt som kommer..Haé Kram.

Veiken sa...

Tänk så fint det v ar med poesiböckerna. Det finns nog ingen som använder det idag.
Det är så suveränt att man aldrig blir för gammal för att lära! Det går nog inte en enda dag utan att man lär sig något! Kramar

fia sa...

Så fint med poesi böcker. Jag gillade verkligen filten du virkat, så himma fin och du är ju jätte duktig.
Kul att se ett fint hantverk.
Kram.

Anonym sa...

Kväller,,Ja man ska hjälpa varandra,dela på sysslorna..Ja jag gillar oxå ädelost i vissa rätter,den ger så mycket smak..Ja klart Sibbe ska få en liten tupplur oxå..Sen ska jag titta på 4:an kl 20 "Det största äventyret" Avsnitt 2 av 4. Åtta idrottsstjärnor ska i två lag tävla om att ta sig snabbast tillbaka till civilisationen från ödemarken.Haé Kram.

Siita sa...

Har också kvar mina poesiböcker. Min far skrev: Den som denna boken snattar, honom jag i ändan klappar. den som denna boken tager, han jag i näsan drager. Kul att ha det kvar. Kram