måndag 18 april 2016

Idag den 18/4 2016

Vi hade lite ärenden nere på stan idag. Som alltid tog vi bussen, för det finns så dåligt med parkeringsplatser där. Bilen får stå parkerad i garaget. Men vi har det så bra, för det går jättemånga bussar åt alla håll och kanter alldeles intill där vi bor.

Det första vi gjorde var att fylla på vårt busskort. Vi tyckte att det var lika bra, trots att det inte var slut. Som varande helsingborgare och över 75 år, så har man gratis buss under vissa tider på dagen och hela natten förutom hela helgerna.

Så blev det banken med ett ärende. När det var avklarat gick vi vidare och kom över till Stortorget. 



Där fanns det sådana här planterade blommor. Jättevackra och tjusiga.

Så var vi till 3 och pratade lite om mobilerna.

Ett ärende till. Nämligen till Five o´Clock Tea, där vi köpte vår favoritsort, Fortuna. Vi dricker ju te på morgnarna i stället för kaffe som många gör. Det är ett te, som har blomsmak och doftar jättegott. Tänk att doppa näsan i påsen innan man häller upp teet!



Gissa var jag tog det här fotot! Just det! Visserligen inte idag, utan vid ett tidigare tillfälle.

Sen var det inte några fler ärenden, så vi tog bussen hem igen. Den stannade ju alldeles intill, där vi bor. Då var det fortfarande servering av Dagens Rätt på Pub Norrbro och eftersom vi inte hade lunchat än, så gick vi in. 



Det här föll oss verkligen på läppen. Vi fick nämligen en köttgryta smaksatt med curry och ananasbitar. Till det blev det ris. Supergott! Härlig husmanskost.

Tur att vi har puben med "krypväg hem", som jag brukar skoja om. Det är HIF,s supporter-pub, som uppehåller sig där och är hejarklack. 

Vi var faktiskt där i lördags också, tillsammans med våra vänner K och L från Råå. Då åt vi allihop varsin "planka" med duchessepotatis, fläskfilé för min del, men de andra tog visst oxfilé och Sibbe fick en stor hamburgare på sin planka.

HIF spelade en match, som de faktiskt vann. Jag är inte speciellt intresserad, så jag har redan glömt mot vem. Men de vann i alla fall. 

Den som serverade oss, var Sibbes barnbarns barn, som brukar jobba där. Annars studerar hon och ska ta studenten i år.



Nu blommar scillorna hej vilt i parken nedanför vårt fönster i "storarummet".

Ja, nu har klockan blivit så mycket att jag säger godnatt och kryper ner bland mina nallar. Sov gott!





Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

attis sa...

Gomorron vännen. En härlig dag verkar ni haft. Så fina bilder. Det är så roligt när det börjar blomma. Ha det näst. Kram/attis

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!Godmorgon!
Jag är så glad att du skriver till mig
Så vackert med blommor.Idag tänker jag gå till Plantagen och se vad de kan ha.Jag är ute efter en viss sort panser.Köpte blå,men dom har lagt av.Gillar nog inte att jag sådde luktärter emellan.Vi har rätt många affärer här i Vivalla.Men vi tänker flytta.Sonen vill ner på stan.Och jag till Enköping,som jag är min hemort.Kön är så lång.Har stått tre år och får nog vänta lite till.Ha en bra dag,Gilla!Kram,Inger

Ma sa...

Så bra att Ni har bussar som går ofta och åt många olika håll. Så nog förstår jag att Ni då kan låta bilen bli kvar i garaget. Så man kan konstatera att de satsar på kollektivtrafiken där ni bor. Fina bilder...

Marianne sa...

Skönt att ni har så många bussar utanför dörren, och vad generösa bussbolaget är som låter er åka fritt.
Jag skulle gärna åka mer buss men här är det urdålig tidtabell. Dessutom har de inte ens rabatt för pensionärer....det tycker jag är helkasst.

Är det dina nallar från barndomen? Fina är de iallafall. Jag har kvar min nalle, den fyller 59 år i november :)

Kram

Anonym sa...

Vad bra att man i Sverige också låter pensionärer åka gratis på bussar under vissa tider. I Wales är det helt gratis från 60 år.
Och så all god mat!!!! Du vet hur sugen jag blir!
Härligt med te!
Ha en fin dag!

Veiken sa...

Det är så bra med gratis buss och spårvagnsresor. I Göteborg är det gratis från det år man fyller 65 och det är dessutom gratis i de flesta simhallar för oss gamlingar! GILLAS!
Maten ni fick ser lite thailändsk ut! GOTT! Kram

JaanaM. sa...

Vilken fullspäckad dag ni hade. :-)

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hejsan!
Äntligen torsdag.
Jag är så lessen på Blogger för de känner inte igen min adress,så nu kämmer jag in den själv och då funkar det minsann.
Jag ser att du har flera bloggar och jag tänkte starta upp en ny,men det går inte för Blogger envisas med att min adress är fel.Konstigt.Så nu har jag en ny webbsida som jag får lära in.Tänkte liksom få in lite fina bilder på min favorit,Elvis,utan att belarma min vanliga blogg med allt för mycket om Elvis.
Kramar till dig och ha en bra torsdag.
Chintohs.blogspot se

Marianne sa...

Tvätthögen har en förmåga att växa till Berg vissa perioder, men skönt med tvättstugan så får man allt rent på en gång.

Jag tycker mycket om de tekannan du visar upp från butiken, tycker om te också men dricker det sällan.

Kram