söndag 7 augusti 2016

FLITIGA FINGRAR?

Som nog många vet, så kryper det i mina fingrar, om jag inte har nåt i dem. Jag brukar sitta i soffan och sticka eller virka för det mesta.

För tillfället håller jag på att virka en sjal i Sannis Design. Den kan man göra hur stor som man själv vill. Jag är inte färdig med den, så nåt foto har jag inte. Den är fortfarande ett så kallat UFO. Det betyder ju att det är ett Un Finished Object. 


Detta ska bli handledsvärmare och kanske
nån kasse. Färgerna ser inte riktigt så ut på riktigt. Färgerna är rost och lila i botten och blommorna i gult eller rost. Tillsammans blir det nog fint, när jag har monterat dem.


Den här färgskalan motsvarar mera bilden. Röd botten eller marinblå botten med vita blommor. Jag har samma idé med de här. 

Jag har ju många barnbarns barn, som redan har fått presenter av mig.


Det här är en hatt till ett av dem.

Och här är tröjan till den.


Den här tröjan är till en av killarna.


Jag har garn i olika färger, som jag kommer att använda till sådana här dukar också.

Nu ska jag inte trötta dig med handarbeten utan visar lite vad för mat vi/jag har fått. Sibbe är ju makalös på att laga goda rätter.


Jag hann inte ens fota det här innan allt nästan var slut. Det är Sibbes variant av Janssons Frestelse. Han använder matjessill istället för ansjovis. Det hittade han på för många år sen, när han var på semester i sin stuga på landet, medan jag var inne i stan och jobbade. Han kikade i kylskåpet, men hittade inte så mycket. Jag hade ju bilen, så han kunde inte köra iväg att handla. Försöket blev jättegott och det har han fortsatt med.


Det här var min portion, som jag lyckades att fota i alla fall.


Söndagsmiddagen såg ut så här. Det är stuvad potatis, blomkål och morötter. Till det hade han stekt falukorv och lite lök. Det blev en smakfull spis.

 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

yvonne sa...

Så flitig du har varit!
Godnatt!
Sov gott!
Kram!

Anonym sa...

Men du,va roligt..Jag gjorde en Jansson till julen för två år sen,,jag hade ingen anjovis heller,men några burkar med Matjes fanns,jag tog dom,skar bitarna i lite mindre strimlor..Och alla tyckte det smakade alldeles utmärkt..Haé Kram.

Veiken sa...

Du har en stor familj så det blir mycket att virka och sticka till dom alla! Du är så duktig! Kramar

yvonne sa...

Han är en fena på att laga mat din Sibbe!
Hoppas att er dag har varit bra!
Kram!

Ama de casa sa...

Vad duktig och produktiv du är! :-)

Veiken sa...

Idag håller vi på att blåsa bort. Jag kan tänka mig att det blåser en del hos er också! Hösten kom fort i år! Kram

marianne sa...

Den hatten är riktigt fin, din familj har tur som får så fina presenter :)
jag har aldrig varit så bra på att virka eller sticka, men jag har sytt väldigt mycket kläder, samt broderat, men nu har jag inget tålamod till sånt.

Gilla sa...

Marianne här ovan! Det går inte att komma in på din blogg! Jag har försökt redan tidigare, men det är omöjligt att komma in. Kram/Gilla