fredag 22 april 2016

Alexander Erik Hubertus Bertil.

Ja, det var de fina namnen den nye prinsen fick. 

Alltså Alexander Erik Hubertus Bertil. Tlltalsnamnet är Alexander. (Jag tror att det blir ett smeknamn av det: "Alex".)

Det var faktiskt spännande i förmiddags, då man fick reda på namnen och att han blev Hertig av Södermanland. Vi gissade på att han skulle få namnet Bertil bland andra. Kungahuset hade ju god kontakt med Prins Bertil, så att han fick det namnet passar ju in i släkten.


I min släkt är just namnet Bertil väl representerat.

  • Min Pappa hette Bertil.
  • Jag hade en morbror som hette Bertil.
  • Min man hette Bertil. (Han är död sen länge).
  • Min yngste son Lasse heter bland annat Bertil.
Och Sibbe heter inte Sibbe egentligen utan Bert. Mycket nära.

 Så jag känner nästan släktskapen med vårt nuvarande konungahus. 


Det lustiga är också, att min dotter, som är ivrig släktforskare, fick ett meddelande av en man, som kände igen min Farmors namn i sin släktforskning. Han hade kommit tillbaka så långt i vår släkt, att han hade hamnat hos Kung Erik XIV. 


Denne hade en så kallad frillodotter, som han ordnade ett gott giftermål åt. Se Vikipedia i den här adressen. Klicka på det under-strukna, så får du reda på mycket om honom.  Han hade "frillor", som älskarinnorna kallades på den tiden. En dotter med Agda Persdotter hette Virginia Eriksdotter och hon fick gifta sig med landshövdingen Håkan Knutsson Hand. 


Deras efterkommande kunde följas genom flera hundra år både på manssidan och kvinnosidan, tills man kommer till min Farmor. När jag fick reda på det, så bad jag Sibbe kalla mig för Ers Majonäs! Se där, jag är ju av kunglig släkt i alla fall!



De här blommorna vill jag ha med för att fira den nye prinsen Alexander. Vi var ute i Pålsjö skog och såg alla vackra vitsippor som blommar nu.


Den här bilden har jag tagit i Furutorps-parken. Det är alltså inte i Japan de finns utan i Helsingborg. Parken ligger alldeles intill, där jag har bott med min familj för många år sen och då fanns inte de här japanska körsbärsträden där.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina vårbilder du lagt in. Här blommar också de japanska körsbärsträden så vackert.
Det var en blandning av namn. Ett helt okänt för mig. Alex blir det säkert privat. Bertil hette min pappa i andranamn. Ett vanligt förnamn på den tiden. Kul att läsa att din dotter håller på med släktforskning. Min mammas sida är utforskad ända till Gustav Vasa (inte av mig). När jag blir gammal får jag ge mig på min pappas. :)
Vårkram Bosse