tisdag 15 oktober 2013

ORSAK OCH VERKAN.


När jag försökte somna i går kväll, gick det inte. Jag somnande inte förrän efter klockan 4. Min blåskatarr hade vaknat till liv igen. Så jag bestämde mej för att gå till farbror Doktorn, som visade sej vare en förtjusande ung tjej. Jag fick antibiotika med en gång. Den ska tas tre gånger om dan och i samband med mat.

Så visade jag henne mitt finger, som jag skadade för ett tag sen. Hon tyckte inte om synen, utan remitterade mej till Akuten på lasarettet. Det borde ha handlagts på ett annat sätt från början. Fingret är fortfarande svullet och snett. Trots att jag har haft det tejpat hela tiden.  Så här såg det ut från början.
Man röntgade fingrarna och skickade mej med svaret i ett kuvert till akuten igen. Där fick jag sitta och vänta både länge och väl. Jag hade inte ätit sen ca. 10 på förmiddagen, så jag var jättehungrig. Men jag vågade inte ge mej iväg, för att inte höra, när de skulle ropa upp mitt namn. Vågade inte gå på toan av samma anledning.
      
Så småningom fick jag kontakt med Sibbe och bad honom komma dit och köpa med sej en chokladkaka åt-minstone, så jag kunde få lite i den lilla? magen. Just när vi hade bestämt att han skulle komma, blev jag upp-ropad och fick gå till ett undersök-ningsrum. Då sa jag att jag hade messat till Sibbe, för jag var så hungrig och han  hade lovat att komma. Den unge mannen som hämtade mej, gick in i ett personalrum och när vi kom dit vi skulle, fick jag en ostmacka, som han hade gjort i ordning och en mugg med äppelsaft till. Det kallar jag för service!
             Det blev alltså inte nån sån här, som hjälpte mej.
Sen fick jag sitta där och vänta länge igen. Under tiden kom faktiskt Sibbe med en macka han också, en god leverpastejmacka. Tur var det för jag kände nästan som om jag skulle svälta ihjäl.

Så småningom kom det en läkare med en elev och tittade på handen. Han menade att fingret hade läkt så mycket efter 14 dar, att det inte gjorde nån mera nytta med operation, för man skulle ändå inte garantera att fingret skulle bli rakt igen. Utan det sneda fingret kommer jag att få leva med i fortsättningen. Han "plåstrade" om fingrarna igen och jag ska gå med det i ytterligare fjorton dar. Sen får det bli som det blir. Vi kom inte hem förrän efter klockan 6 och jag hade varit iväg sen ½ 11.

Lika roliga berättelser som AMA de CASA har skrivit, när hon var sjuk kan jag inte göra. Men nu, när jag har fått medicin och vet hur det står till med mitt finger, så känner jag mej mera hoppfull.

Om du undrar om jag fick gjort i ordning mina fötter idag, så blir svaret nej. Jag blev helt enkelt tvungen att säga upp den tiden.


Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

Veiken sa...

Din stackare, din otur förföljer dig, men nu ska det väl ordna sig. Bra att du fick antibiotika så att dina elaka baciller dör! Jag håller mina tummar så att ditt finger raknar och blir som vanligt igen! Kramar

Anonym sa...

Kväller,,Ja inte är våra akutmottagningar kända för snabb hantering..Hoppas du blir snabbt bra i fingret..
Den ryan jag knöt var inte så stor,,om jag minns rätt så var den bara 70x130 cm,,men det var en helsikes massa knutar..Haé Kram.

Margit sa...

MEN det var inget "vackert" finger..eller handen!!! VAD är det som hänt??? Brutet eller???
Ja det var verkligen en kämpig dag du hade på Sjukhuset..väntan...väntan..Vilken service av killen som fixade mackan till dej!!!
Hoppas att det blir bäyytre ..och att svullnaden går bort..och den blåa färgen!! Kram!!!

JaanaM. sa...

Härligt att du fick så bra bemötande! Hoppas du mår bättre snart.

Fenixmonas sa...

Det var riktigt eländigt du Gilla, men nu ska du se att du blir snabbt bättre när du fått antibiotika! Fingret såg inte alls fint ut men det blir ju bättre när svullnaden gått ner...Krya på dig vännen! kramiz

Anonym sa...

God förmiddag..Nä någon mer ryamatta blir det inte,,jag hade lite besvär med att följa mönstret,beskrivningen var väl inte den allra bästa,kanske..Nä nu Påtar jag och släktforskar det får räcka för nu.Haé Kram.

ansepanse sa...

nejmen vännen, det var ju det där jag misstänkte när du skrev om det första gången, att du bara skulle ha fingrarna sammanlindade, attans, vad klantigt gjort av sjukvården, nu får du kanske ha ett snett finger när det väl läkt helt :( ledsen för din skull
kramar

Ama de casa sa...

Attans vad det fingret såg ut! Vad slarvigt av dom att inte undersöka mer noggrant från början...

Hoppas den nya tejpningen fixar till det en aning i alla fall.

Mina berättelser från sjukan var lite för att muntra upp mig själv också - det är INTE kul att vara sjuk ju.

Siita sa...

Akuten kan vara bra att ha ibland. Det var ju när jag var på röntgen i somras efter mitt fall som dom såg något konstigt. Det är det jag får gå o ta prover för nu. Kram

Anonym sa...

Ja det var lite svårt med den ganska dåliga beskrivningen,,jag skulle knyta ryan för att ha på väggen när jag skulle flytta hemifrån,,men den blev inte klar förrän efter säkert ett år..Ja så sant inte blir det lättare heller ju äldre man blir..Haé Kram.

ansepanse sa...

Sv: jag lovar att inte gråta över ditt sneda finger, men jag känner med dig i vilket fall
tack :) vad glad jag blir
kramar

Veiken sa...

Svar: Det är tråkigt att fingret aldrig blir helt rakt igen, men huvudsaken är att du slipper värk i det! Ha det gott! Kram

Ma sa...

Hoppas Ditt finger raknar och att Du snart piggnar till av antibotikakuren. Krya på Dig