fredag 5 december 2014

STOCKHOLMSRESAN ANDRA DELEN, BARNDOP I ORKESTA KYRKA

Så kom den viktiga dagen, som var orsaken till att jag reste till Stockholm. Nämligen mitt sjätte barnbarns barns dop. 
 Här ser vi Orkesta kyrkas klocktorn. Orkesta kyrka ligger i Vallentuna församling.
 Nu har kyrkan också kommit med i bild.
  Läs mer HÄR om den gamla kyrkan. Den äldsta delen byggdes under slutet av 1100-talet.
 Den är mycket vacker inuti också.
 Nu har föräldrarna och faddrar ställt upp sig hos den kvinnliga prästen. Mor längst till höger och far med storasyster.
 Nu är det högtidliga dopet på gång. Den lilla höll sig tyst och var mycket duktig.
Nu är dopet över och man går ut under sång.
 Sen åkte alla inbjudna iväg till Frösundagården vid Frösunda kyrka i Vallentuna. Man hade gjort fantastiskt goda och vackra smörgåstårtor. Men Far i huset höll sej mest ute i köket. De hade bakat prinsesstårtor också. Men de kom inte med på den här bilden. Jag hade missförstått och trodde att det var Far i huset, som hade ordnat med de goda tårtorna. Min dotter har sagt att han inte hade gjort det.
Här ser vi mina två söner med den söta svärdottern. Hon hör ihop med sonen till höger.
Så ville jag bara visa vad jag hade gjort till den lilla. Det är en virkad kofta och en stickad klänning. Under ligger det en filt med mönster, som jag själv har komponerat. Det är hjärtan invirkade i filten.

Så tog festligheterna slut för den här gången och jag fick följa med hem till min yngste son. Där bodde jag resten av tiden.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lustigt att så många svenskar aldrig går i kyrkan, men ändå vill
dom använda kyrkan till bröllop och
dop. Vad betyder ett dop egentligen?
Jag menar, förutom att namna ett barn.

Ruth i Virginia

Fenixmonas sa...

Jättefint dop och vilka fantastiskt fina saker du hade gjort! Duktiga du! Kramiz

siitawelamsson sa...

Go´morron Gilla. Det var härligt med dop. Mitt lilla barnbarn blir det inget dop för. Ev blir det en namngivning men vet ej än. Fina smörgåstårtor han gjort. Kram

yvonne sa...

Godmorgon! Förstår att det måste ha varit en resa med många minnen.:-)Så fina saker du hade gjort! .................Jag trodde ni skulle ut och resa Ha en bra dag !!Kram!

Veiken sa...

Vilken fin helg! Om jag vore som föräldrarna till ditt nydöpta barnbarnsbarn, så skulle jag spara din present och ha den som ett fint minne om många år för lillskruttan. Så himla fint att det skulle vara synd att använda det. Tänk att ta fram det om 30 år och njuta av det läckra! Kram

Anonym sa...

Vilken fin gammal kyrka. Tryggare kan ingen vara än ... fin psalm. Adventskram Bosse