söndag 13 oktober 2013

ENGESTRÖMSKA HUSET I VISBY. DÄR BODDE MIN SLÄKT EN GÅNG I TIDEN.

Jag har ju hållit på med min släkt på min Pappas sida. Det har varit så spännande och roligt.

HÄR kan du läsa vad jag skrev för rätt längesen på min sida. Det började ju med att jag ärvde ett par dag-böcker som min Farfars Farbror började skriva sen han hade fyllt 14 år. Han hade då fått en dagbok i födelse-dagspresent.
Familjen bodde i Visby i ett hus som låg på  St Drottensgatan 10. Det är det som synes här. Det har kallats för Engeströmska huset sen nån gång på 1800-talet, då ägaren hette så. Konstigt nog så hette den nuvarande ägaren också Engeström. Jag fick träffa honom och fick se hur huset såg ut inuti. Han är tyvärr död numera, så jag kan skatta mej lycklig att jag hann få se och fantisera om hur släkten bodde då på 1850-talet.  Jag har skrivit om det på Reseguiden. Klicka HÄR så kan du läsa det också.

Även Ankarström, Gustav den tredjes mördare bodde här i slutet på 1700-talet. Det beskrivs i en bok, skriven av Pelle Sollerman. 

Dagens Citat: 
När budbäraren är långsam 
är nyheterna goda. 
Anonym.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

11 kommentarer:

Aurora sa...

Kul att kunna följa släkten på det viset. Dagens citat var bra. Kram

Fenixmonas sa...

Så spännande at få se hur släkten en gång bott, det är ju inte alla förunnat! Kramiz

Siita sa...

Härligt att få vara inne o kolla. Innan pappa dog så tog vi med han i husvagnen o åkte till hans hembyggd. Då blev vi inbjudna på kaffe hos ett par som kände igen pappa. Då sa pappa att där vi satt stod farmors säng när pappa föddes, jättekul tyckte jag. Kram

Anonym sa...

Hej,,släktforskning är en intressant syssla,där man kan hålla på hur länge som helst...
Jag är nu denna veckan i Vreta,sonen är i Belgien,så nu är det hämtning och lämning av barnen på skola och dagis..en härlig fritidssyssla,,Haé Kram.

Anonym sa...

Okidoki.Jag har släktforskat i många år,på mina anor,,nu har jag barnbarnen som startpersoner,då kommer det till 3 släktled till,sonens morssida och sonhustruns fars och morssida,,så det växer fort med antalet individer,,men är intressant och roligt.Haé Kram.

Ama de casa sa...

Spännande med släktforskningen och roligt att det fina huset finns kvar.
:-)

ansepanse sa...

ja, vilken tur att du hann få se huset även invändigt :)
jag väntar med iver på boken som jag beställt :)
kramar och en fin dag till dig

Lena sa...

Visst är det roligt att följa i sin släkts spår!!

Veiken sa...

Oj, Herr Anckarström i egen hög person! Undrar om han spökar där! ;) KRam

Ma sa...

Kul att Du kan följa Din släkts historia. Det är många som tycker det är jättekul och Du verkar ha en intressant släkthistoria...

TantGlad sa...

ENGSTRÖMSKA HUSET??? Jag heter Engström i efternamn, så det var ju lite kul.
Intressant att följa släkthistoria.
Kramen från mig!