måndag 7 oktober 2013

SLÄKTEN ÄR VÄRST.

Jag tycker att det är så intressant med släktforskning. Men det jag har ägnat mej åt mest är vad jag vill kalla för folklivsforskning. Det vill säga, att jag har skrivit en hel del om min släkt på min Pappas sida. 

Släkten kommer ursprungligen från Öland, men min Farfars Farfars Far, Johan Lindström flyttade till Kalmar. Därifrån flyttade hans två söner till Gotland. Jag kan följa dom allihopa fram till mej själv och min familj. Bilden förställer Johan Lindström.

Orsaken till att jag kom på det här ämnet idag var, att vi tittade på Peter Dalles försök att följa sin släkt bakåt. SVT är bra på just det programmet, där kändisar får följa sin släkt.  Peter Dalle hade flera adelsmän i sin släkt. Bilden lånade jag på nätet.
           
Då tänkte jag, att jag inte är mycket sämre. För min släkt på min Farmors sida härstammar från Kung Erik den 14. Han med ärtsoppan du vet. Erik levde mellan 1533 och mördad 1577, med giftig ärtsoppa sades det. Den här kända bilden har jag också lånat från nätet. Den förställer Erik sittande nedanför Karin Månsdotter, som var hans maka.
           
Erik fick en dotter utom äktenskapet, Virginia, som han erkände som sin och gav henne en kunglig uppfostran, Hon levde mellan 1559-1633 och gifte sig 1586 i Kalmar slott. Sen har släkten vandrat vidare genom både söner och döttrar, men inte i rakt nedstigande led till min Farmor. Läs om Virginia HÄR

Det är tack vare min dotter, som jag vet så mycket om släkten, för hon har släktforskat på allvar. Vissa uppgifter har hon fått av andra, som har känt igen hennes släkt och berättat om hur hon kunde få veta ett och annat om både min släkt och min döde mans släkt. 

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Vår släkt på pappas sida är ju helt kartlagd då jag tillhör Långarydssläkten, Sveriges största kartlagda släkt. Mammas släkt vet jag mindre om. Kramiz

Siita sa...

God morgon. Släktforska skulle jag vilja göra också, men kommer aldrig igång. När mors kusin levde fick jag lite info av henne. Hennes dotterdotter forskade om deras o mors släkt. Kram

Aurora sa...

Jag började att släktforska för många år sedan. Sen tog min syster vid och vi har kommit ner till 1500_talet. Ingen adel i sikte men en massa kyrkliga personer. Kram

Veiken sa...

Oh, så roligt att du vet så mycket så långt tillbaka i tiden! Jag vet inte så mycket och några generationer tillbaka blev det tvärstopp på båda sidor.
Kyrkor som brann och eftersom min pappa härstammar från Norge är det inte någon som har lagt ner tid på dom norska arkiven! Kram

Ama de casa sa...

Spännande med kungligheter i släkten även om det är på lite håll :-)

ansepanse sa...

visst är det spännande :) vad roligt att du är släkt med kungligheter :) jag har själv flera adliga i min släkt, det är en släkting till mig som släktforskat ända ner till 1600-talet :) så jo, jag är också adlig och som du vet sedan tidigare är jag släkt med Johan Anckarströms fru
kramar

ansepanse sa...

Sv: mm, det är bäst att låta bli att chansa med sådana växter
då minns du :) mm, det bodde ju där ett tag
kramar

ansepanse sa...

Sv: du har rätt om Pelle Sollerman, jag skulle gärna läsa boken men det framgick inte vilken av böckerna som handlade om just Anckarström, Sollerman har skrivit många böcker, du vet inte vad just den boken heter?
kramar

Ma sa...

Det där med kungligheter i släkten är rätt vanligt bland folk som släktforskar. Själv har jag fått min släkt kartlagd av en kusin som gillar att hålla på med det. Så jag vet en hel del om den, men han vet mer...