torsdag 30 oktober 2014

SOFIERO I HÖSTSKRUD.


Det var ju ett tag sen vi gjorde en utflykt. Så vi bestämde oss för att åka till Sofiero. Helsingborgs stad fick slottet efter gamle kungen Gustaf VI Adolf. Sofiero drar mängder av besökare varje år. Speciellt när rhododen-drontiden är inne och alla buskarna blommar i mängder av färger.
Bilden här visar slottet, när vi precis hade gått in på området. Så här års är det gratis att gå in där, om man inte har nåt speciellt på gång. Vi har köpt ett årskort, som heter Kulturkortet och då är det gratis inträde på flera kulturella områden i Helsingborg. 

Idag var det andra färger som gällde. Höstens färger i mängder av nyanser.

Det är en festlig skulptur, som står ute i den stora gräsmattan. Gräsmattan användes, när det är rockkonserter eller andra stora festligheter. Konstigt nog, ser den inte nersliten ut idag.
Egentligen var allt stängt idag, men vi lyckades att få gå in i Slottsbutiken, som syns här i bild. Så vi kunde kika in och se ett urval av vad de brukar sälja.



Här fanns det trots att säsongen är slut, en hel del vackra saker till försäljning.

Vad sägs om ett par klänningar till ett par småprinsessor? Välarbetade och jättesöta.
Så gick vi vidare mot slottet. Vi gick inte in i dag och jag vet inte om det hade gått heller. Men vi har varit där många gånger förr.
På väg mot baksidan av slottet så såg vi de här underbara höstfärgerna i träden. Snart är ju alla löven borta och då ser det inte så trevligt ut längre.
 Nu står vi på baksidan av slottet och tittar på utsikten vid restaurangen. Solen försöker tränga igenom molnen, men lyckas inte riktigt.
 Nere i klyftan här finns gamle kungens samling av rhododendron. Då blommar det verkligen där nere. Nu är det andra färger som syns, men det är inga blommor utan bara vissnande löv.
 Här syns det att några rosor fortfarande kämpar mot hösten.
 Nu har vi fortsatt vandringen tillbaka mot blomsterträdgården. Den här dammen är alldeles översållad av vissna löv. Men nog ser det fint ut med de två vita sofforna på andra sidan.
 På andra sidan av dammen växer de här enorma bladen. Vad det kan vara för slags växt har jag inte nån aning om, men de liknar ju jätterabarber. Men utan röda stammar.
 Det är fortfarande några enstaka blomster kvar i rabatterna, men inte många.
 De här är väl utblommade ordentligt, men har fått ulliga fröställningar. 
 Om jag inte såg fel, så är detta lupiner i blom. Men en vän kommenterade att det är riddarsporrar. Jag ger mig, för jag är inte nån botanist.
 Här kan man sitta och njuta av växtligheten på sommaren i de vackra sofforna.
Så har man klippt buxbom i fina fyrkanter. Det syns att man har rensat bort skräp överallt. Det är färdigt för den nya blomningen nästa år.

Nu var vi allt lite trötta i benen så vi begav oss iväg med bilen för att köra till Höganäs ett tag. Där kikade vi in i några butiker och träffade dessutom min förre chef och pratade med honom ett tag.
 Men vi stannade inte så länge, utan körde hemåt med lunchpaus i Viken på Conditori Öresund. Klockan var redan tre, så vi var rätt hungriga. Sibbe beställde varsin räkmacka. De var stora och räkorna var jättefina. Så drack vi gott kaffe till. Sen var vi inte hungriga längre.
Nu är vi på väg ut från Viken igen. Jag lyckades få Sibbe att stanna bilen ett tag, så jag kunde ta den här bilden på den vackra himlen. Vädret har varit jättefint idag. Det som syns långt bort i bilden är Danmark.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mors..Tack för rundvandringen på Sofiero,vackert även på hösten..Haé Kram.

siitawelamsson sa...

Go´morron Gilla. Fina kort som vanligt. Men dom blå blommorna är ej Lupiner, ser mera ut som Riddarsporrar. Ha en härlig fredag. Kram

Anonym sa...

Hej du..Jag har ju aldrig varot till Sofiero,men hört o läst en hel del om det..Dina bilder visade ett fint Sofiero i höstkläder..Haé Kram.

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Vad fint där är, även på hösten:)
Oj, den där mackan ser himla mumsig ut.
Trevlig helg!
kram

Ama de casa sa...

Vad fint där var! Och den där gulröda lavendeln var ju läcker :-) Fantastiskt att det blommar överhuvudtaget så här års :-)

sv: Jag ska genast erkänna att det inte var jag som tog bilden från marknaden. Anders levererar ibland bilder till mig när han tar sina morgonprommisar :-)

Anonym sa...

Kväller,,ja det är nästan roligare att se bilder som är tagna,när som helst,inte sådana perfekta iordningställda bilder..
Jag är nu i Uppsala igen..Haé Kram.

Life of Johanna sa...

Då kika du nog inte in vad vinsten var i tävlingen, det är två bio biljetter, man skall bara besöka deras sida och se vilken artikel man tycker bäst om och varför, så singel eller upptagen kvittar! :)

Bio gillar ju alla gå på ( eller ja de flasta )

Life of Johanna sa...

Förlåt för jag skrämde dig :)

Jag har inte heller växt upp med halloween, var på en liten fest när jag blev så här sminkad för två år sedan, så det är nog mer de yngre som firar :) kanske?