tisdag 1 februari 2011

Influensa med komplikationer.

Jag har sagt det förr. På hösten tar vi alltid våra influensasprutor. Det gäller ju alla med vissa riskgrupper och även äldre, som ju är känsligare.

Hösten 2009 tog vi först sprutan mot svininfluensan och lite senare sprutan mot säsongsinfluensan, som man kallar de influensor som brukar komma på hösten och vintern. I höstas 2010 tog vi säsongsvarianten igen.

Peppar peppar. Vi har klarat oss ännu utan sjukdomar. Vi har nästan inte blivit förkylda ens en gång. Bortsett från lite rinnande näsor ibland förstås. Därför vill jag uppmana alla, som inte tagit sina sprutor att göra det. Klicka på loggan här nedanför, så kan du förstå varför.

                                       

Klicka på händerna också så får du information om influensaviruset och hur man ska skydda sej.



Det kan inte sägas tillräckligt många gånger heller hur viktigt det är med handtvätten vid andra tillfällen, som till exempel förkylningstider. Eller vid resor utomlands, speciellt efter toabesök eller, när man har hanterat pengar.

Ja, det här var långt ifrån gårdagens inlägg med roliga barnhistorier. Men just idag blev jag peppad att ta upp detta, sen jag hade sett inlägget från Helsingborgs Dagblad.

Det är väl sånt här vi önskar att se snart?

Dagens Citat:

Vad som räcker för två,

kan räcka för tre.

Österländskt ordspråk.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

14 kommentarer:

veiken sa...

Vi har aldrig tagit influensavaccin och det finns ingen tanke på att göra det nu heller. Är nästan aldrig förkyld eller sjuk. Peppar, peppar! ;) Kram

Sussi sa...

Håller med om handhygienen.. Själv tvättar jag händerna många gånger per dag. Sen har jag lite handsprit på skrivbordet med..
Jag tar aldrig influensasprutorna. Jag har haft influensa en enda gång i mitt liv och det var den enda gången jag tagit sprutan..
Så jag chansar inte och tar den en gång till!

Kramisar

gunsan sa...

Influensa-vaccin har jag aldrig tagit o heller aldrig fått nån influensa.....peppar peppar;)

Däremot så är jag väldigt noga med handhygienen;)

SV Javisst har katten härliga ögon, men när jag såg kortet först så hoppade jag till, de ser liksom inte alls slika gröna ut i verkligheten;)
kramizzzzz

kaffehörnan sa...

Hej vännen
Låter härligt att du mår bra
Jag mår me bra
Jag tog också sprutan sist, men faktiskt motvilligt, tänkte denna hysteri
kram

Margit sa...

Jag brukar också alltid ta dom inflensasprutor som erbjuds..och på Jobbet..så har vi fått det GRATIS..så jag har "tackat ja" varje gång..och klarat mig från "flunsorna".
Och allt är väl med mig..nu första dagen som "riktig pensionär"..Det känns fint!!!
Kram till dej Gilla och din Bert!!!

Frogprincess sa...

Jag tog vaccin mot svininfluensan. Hade det varit i dag så hade jag hoppat över.
MEN vi är alla olika. Det viktigaste är nog, precis som du skriver, att tvätta händerna.
Ha en fin dag!

Fenixmonas sa...

Mycket bra inlägg! Handhygien är A och O...Bautakram!!!

Anonym sa...

Jag har aldrig tagit influensasprutor och heller aldrig drabbats av influensan. Jag har inte ens ätit penicillin i hela mitt liv. Så länge min kropp klarar sig utan hjälp får den göra det :-) Andra vaccin har jag tagit, dvs såna som man rekommenderar vid resor och så.

Däremot är jag väldigt noga med att tvätta händerna (ingen handsprit) oavsett vart jag befinner mig. Det första jag gör när jag kommer innanför dörren är att tvätta händerna :-)

Nett sa...

Vet inte om kommentaren kom fram.. Verkar vara lite krångel, inte bara här utan även på metrobloggen.

Ville bara säga att vaccin har jag inte tagit och tänker inte göra heller.

Kram

Yvonne :-) sa...

Nu har jag satt in om bloggträff! Välkommen!

kaffehörnan sa...

Idag har de varit skönt väder
Hoppas du haft fint väder
kram från mig till dig

Mia systeryster sa...

Jag tillhör ingen riskgrupp så jag har aldrig tagit sprutan.
Just nu ligger min dotter hemma med influensaliknande symptom.Hon mår jättedåligt, så snart är det väl min tur.peppar,peppar!
Kram

Sussi sa...

Nu får gästerna som kommer på besök titta på något annat istället. Kransen har åkt ner redan. Får hänga dit något annat lite mer vårigt istället kanske..

Hoppas du haft en härlig onsdag
Kramisar

Yvonne :-) sa...

Tråkigt att ni inte kan komma.Skulle vara så trevligt att få träffa er.Kram!