fredag 29 mars 2013

Långfredagen med Konstrunda.

I Nordvästskåne har man alltid den så kallade Konstrundan omkring påskhelgen. Den började alltså idag, på långfredagen och vi hade ju tänkt oss att se oss omkring och titta på de konstnärer och deras verk, som fanns att hitta. När man är på Konstrundan är det så, att man kan besöka konstnärer i deras hem eller ateljéer.

Nu blev det så, att min äldste son hade ärende nere i Skåne och han hamnade hos oss först. Han har en god vän, som heter Mats Rydstern, som är en välkänd konstnär här. Då frågade han mig, om jag var intresserad av att åka hem till Mats och titta på hans tavlor. Visst var jag det. Sibbe blev hemma, för att kunna ta emot Baloo, när han kom.

Vi var just hemma hos Mats förra året och då berättade jag om det i bloggen. Du kan läsa om det HÄR.

När sonen och jag kom till Mats utställning, var det inte så mycket folk än. Så killarna (hm) fick tid att prata gamla minnen med mera. Så kom Mats söta fru också. Henne hade jag inte träffat tidigare. Så småningom var det nästan smockfullt av besökande.

Nu måste jag ju be om ursäkt om bilderna är lite sneda. Jag har försökt att rätta upp dem och har även beskurit dem, så det inte blev så mycket bakgrund.

Första bilden är en utsikt över Mölle från Kullen sett. Mats målar mycket verkligt. Man kan nästan tro att det är foton ibland. Jag är ju ingen konstkritiker, men jag älskar verkligen hans tavlor. Det kanske märks på mängden jag visar.



Detta är en tavla han håller på att måla, så man kan säga att den är under uppbyggnad. 






Jag behöver ju faktiskt inte berätta om varje tavla, vad den är för något. Alla har väl fantasi nog att se vad det är. 

Så har jag också själv en tavla av Mats hand, som sitter ovanför vår soffa. Då var han inte gammal och hade fortfarande inte gått på nån konstskola. Gå in på hans hemsida, så får du se mer av hans konst. Där kan du klicka dig omkring och se mycket. Det finns ett fantastiskt galleri med porträtt, som är hur levande som allra helst.

Dagens Citat: 
Vilket underbart liv jag har haft. 
Jag önskar bara 
att jag hade insett det tidigare. 
Colette.

♥♥♥
Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

♥ ♥ ♥


12 kommentarer:

attis sa...

Hallojs. Vackra tavlor är det. Jag har en väninna i Helsingfors som är konstnär. Hon har oxå utställning i helgen. Ha det gott.
Kramen

Fenixmonas sa...

Önskar nu en riktigt Glad Påsk! Kramiz

Siita sa...

God morgon. Härliga tavlor, vilken duktig konstnär. Ser ju ut som foton. Jag har en tavla vid min säng ritad med svart, föreställer Göteborgs hamn. Den fick min far av en konstnär som han delade rum med på sjukhuset för många år sedan. Kram

trollet sa...

Oj vilken duktig kille!!
Det var jättemysigt att fira födelsedag med mamma, att man kunde sitta ute gjorde ju inte saken sämre=)
Sälen ska bli härligt, börjar bli knappt om tid att fixa men men...
Fortsatt härlig påsk helg önskar jag dej!

badtant.bloggo.nu sa...

Hej. Jag tycker inte att man behöver ha fantasi för att se vad de fina tavlorna föreställer. För de är precis så som jag tycker att tavlor ska se ut. Man ska se vad de föreställer. Tack för att du delar med dig. Ha nu en fortsatt skön Påsk.

Jenfan75 sa...

Mycket fina tavlor.

ansepanse sa...

vilken vacker konst, jag tycker också om att titta på vackra saker, min pappa målade mycket akvarell och min äldsta dotter har gått i konstskola
önskar dig en fin påskafton
kramar

Carina Sjölund sa...

Jättevacker konst! Tänk om man hade sådana målar gener :)

Ha nu en fortsatt fin påskhelg vännen♥
Kramen♥

Nett sa...

Vackra tavlor du fotade under din konstrunda. Tavlor i min smak. Kram

ansepanse sa...

Sv: förstår att det inte är roligt att fira när man bara är två :( vi var ju heller inte många, vi tre plus mamma, men det är ju alltid lite mer än bara två
hoppas att du i allafall får en skön kväll, vi ska titta på Smartare än en femteklassare
kramar

Veiken sa...

Verkligen fina tavlor. Det ÄR konst! Jätteroligt att se folk som kan måla! God fortsättning! KRamar

attis sa...

Konstigt nog så glömmer jag oftast att ställa om klockan på kvällen :) Samma visa varje år. Glad fortaättning på påsken. Kram