måndag 11 maj 2015

NOSTALGI IGEN. FLER BILDER.


Ja , nu har jag suttit och tittat i gamla fotoalbum, som kommer från min Mamma och Pappa. Där fanns det mycket att komma ihåg och lite som jag inte kände till förut.
Detta är ett foto på min Mamma, när hon var ung. Hon hade många syskon, så under Första Världskriget, fick hon flytta till en by Tidavad utanför Mariestad. Där bodde hennes Moster Ella, som var änka och barnlös. Moster Ella (Emanuella) tog hand om Mamma och uppfostrade henne som sin egen dotter.
Här är min Mamma i unga år.
Och här är Moster Ella med mig som liten, när Mamma och jag var och hälsade på henne.
Här står Mamma och jag på samma plats. Jag kommer ihåg den sommaren där. Moster Ella hade ett hallonland och där fick jag härja fritt. Men jag fick utslag av alla hallonen och hade ont. Det kliade. Hallonbuskarna var så höga i mina ögon, så jag kommer faktiskt ihåg den här gången.
Nu sitter jag på flugsvampen med Mamma och Pappa, som passar på mig, så jag inte skulle trilla ner. Jag är lite yngre här än på de andra bilderna här ovanför.

De här bilderna hade jag kopierat tidigare, men det blev för sent att börja med de gamla albumen. Så det får bli en annan dag.

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Så roligt att ha gamla kort bevarade. :) <3

Ama de casa sa...

Vilka härliga gamla bilder! :-)

yvonne sa...

Härliga foton! Din mamma var en vacker kvinna !.......Den ställningen finns i nickelkulor Om man sätter igång på ena sidan så slår den på kulorna och allt håller på i evighet . Svårt att förklara . fråga Sibbe om han vet vad det är för en grej jag menar! Kram!

Anonym sa...

Vilka fina bilder! Din mor är sååå vacker! Moster Ella ser ut som jag kommer ihåg min Mormor på kläderna
och "frisyren".

Gamla album är härliga. Generationerna efter våra barn kommer aldrig att få nöjet att titta på "riktiga" kort i
album, nu när allting finns ute i rymden s.a.s.

Ruth i Virginia

yvonne sa...

Så bra att du förstod hur gungan funkade! Härligt med dina föräldrar! Kram!

Anonym sa...

Härligt att dessa gamla kort bevaras för framtiden..Min bror har övertagit en låda med gamla bilder efter en farbror dog dog för ganska många år sen,jag har scannat in rätt många av dom..Jag ser stora likheter på din mamma och dig..Haé Kram.

Ma sa...

Kul att titta i gamla fotoalbum. Det är så mycket man minns och så mycket som man får reda på som man inget visste om...

Bosse Lidén sa...

På detta inlägget kom jag in. Det går inte att öppna kommentarrutan på de senare inläggen. Min dator strular ofta sedan vi bytte nätverk.
Jag vet inte vad jag tycker om höghus egentligen. Bo längst upp om det var hiss och njuta av fin utsikt skulle jag kunna tänka mig. Det är roligt att följa med på dina/era promenader. Det blir en härlig blandning av fina kort på hus, blommor m.m.

Jag älskar att se på gamla foto. Vad söt din mamma var. Vad kul att hon sparade alla kärleksbrev. Vilken nostalgi för dig att läsa och titta i albumen. Roligt att du delar med dig till bloggen. Kram