söndag 13 januari 2013

Tjugondag Knut den trettonde januari.

Den här söndagen har verkligen varit i slöhetens tecken. Jag kunde inte somna i natt och låg och läste både länge och väl. Till slut somnade jag nån timma, men vaknade av att Sibbe började röra på sig. Då kände jag att jag faktiskt var hungrig, så vi gick upp och åt frukost framför TVn som vanligt. Läste dagstidningen och somnade en liten stund igen i soffan.
Jag har ju faktiskt plockat bort alla julgrejor, så jag behövde ju inte anstränga mig idag. Nästan hela dan gick åt att titta på Vem vet mest? Det var ju ett sammandrag av hela veckans tävlingar på TV. Jag tycker att det är så roligt med frågesport, för jag tycker om att försöka gissa rätt själv också. Faktiskt svarade jag rätt jättemånga gånger, till och med snabbare än de tävlande. Det är ju nyttigt för skallen att gymnastisera på det viset. 
       
Nu i kväll har jag tittat på Så ska det låta, medan Sibbe spelade in på fyran, nämligen serien om Familjen Holstein-Gottorp. Du kan läsa lite mer om ätten HÄR. Jag känner ju igen namnet från skolan, men har glömt fullständigt vad det gick ut på. Det är ju inte DEN Drottning Kristina, som avsade sig kronan. Snipp, snapp snut, så fick du lite svensk historia till livs.

Till kaffet i eftermiddags gjorde jag små bakelser av rulltårtebitar, med vispad grädde och frysta röda vinbär som dekor. Smakade jättegott!
Himmel! Jag var ju på väg att glömma att visa vår vackra himmel i kväll, när solen var på väg att gå ner. Så röd tror jag aldrig att jag har sett den förr.
Nu tänker jag faktiskt nanna kudden, för jag är rätt trött, som jag berättade förut.


Dagens Citat: 
Om stenålderns barn hade lytt sina föräldrar 
hade vi fortfarande levt i stenåldern. 
Red Top. (Lennart Nyblom).

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

14 kommentarer:

Yvonne ♥ sa...

Vi har inte kanal 7.Jag har ett ben i sängen nu.. natti!

Fenixmonas sa...

Vilken vacker kvällshimmel!
Jag gillar också frågesporter och korsord, det är bra hjärngymnastik! Kramiz

Siita sa...

Morsning. Jag vakna halv 4 o kunde inte somna om. Men ska gå o prova om en stund igen. Kallt här ute idag -8.5 grader. Hoppas på våren snart. Kram

anniepiie sa...

Jag slöade oxå igår! :P Wow, riktigt fint när solen visar sig sådär! :) SV: Smakade jättebra, har lagt ut en bild på vad jag åt oxå! ;) kram

ansepanse sa...

vi tittade på Örfilen i tvåan, en ny australiensisk serie som började igår, den kan bli bra tror jag
jag gillar också frågesport, bra motion för hjärnan är det allt
en otroligt vacker bild på den röda solen och himlen
kramar

Yvonne ♥ sa...

Det var ett annorlunda sätt att leva på.Jo då jag fick det andra benet med mej i sängen också!! Kram!

Skruttmärtha sa...

Hjärngympa är alltid kul och bra. Många gånger man får använda dom små grå när man ska klura ut mönster.
Ja du dom där rackarns korkarna som man ska trycka och vrida på samtidigt går jag bet på.
Jag skrev för någon vecka sen på min Blogg om ett bra hjälpmedel man fick av Arla, den är bra.
Du kan gå in på Arla och be dom skicka ett hjälpmedel så man får upp dom jobbiga förpackningarna.
Prickarna är kvar efter armbandet. Inbillar mej att man skulle ha en på vardera armen.
Ska vara envis och använda armbandet länge och se om det gör någon verkan.
Det är svårt att få tag i äldre saker om man något går sönder.
Ha en bra dag
kram

Nett sa...

Tittade inte på Tv alls, eller ja i tittade men det var på dvd-film. Bilderna igår var dagens bilder :)

Älskar din solbild där!

Kram

♥ Carina ♥ sa...

Jag tjuvstartade faktiskt med att plocka bort julen. Men några ljusslingor har jag kvar. Dom får lysa upp tillvaron fram till våren tar vid :)

Sv: Tack vad snällt!

Yvonne :-) sa...

Ja du det var tur att jag fick båda benen med mej i sängen,annars hade jag fått sova enbent..Kram!

Veiken sa...

Jag börjar med slutet.... Superläcker himmel...Precis som du, gillar jag frågesport och är duktig hemma i soffan. Undrar hur det hade gått under press vid en TV-inspelning! Kramar

Carina Sjölund sa...

Här står julgranen fortfarande kvar :) vill inte kasta ut den. För då skulle den ju frysa *L* :)
Vacker solbild♥
Kramen vännen♥

ansepanse sa...

Sv: jo, Örfilen var rätt bra, vi ska i allafall se nästa avsnitt också, jag tycker också om att lösa sudoku och korsord och lite andra klurigheter
kramar

Yvonne sa...

Bäst är att ha båda benen i sin säng.Kram!