måndag 2 september 2013

Stockholmsresan dag ett och dag två.

Jag skulle ju resa upp till Stockholm och mina barn, för att vara med om dopet av ett av mina fem barnbarns barn. Så jag tänker skriva lite om vad som hände de två första dagarna.
Min yngste son och min svärdotter kom och hämtade mej på Bromma Flygplats. Jag flög ju från Ängelholm.  Sen tog de mej på en runda till sitt sommarställe. De hyr här, men vad byn hette vet jag inte. Här på bilden syns från vänster min svärdotter, mitt barnbarn, min son och dotterns fästeman.
Jag kunde inte låta bli att undanhålla dej den här vackra rabatten. Underbar färgkombination.
 Det är en rätt vildvuxen tomt, så gräset är inte klippt, för de håller på att rensa bland alla vilda buskar först och främst. Detta är i alla fall ett jättestort och gammalt päronträd. Frukten var inte mogen än, men jag skulle gärna vilja smaka på den, när allt är moget. Vi satt utomhus och åt middag i det härliga vädret.

Sonen och jag tog sen en långpromenad i skogen bakom stugan. Där var det klippor och dalar. Jag hade inte med kameran, utan fotade med min mobil, men vet inte riktigt än, hur jag ska lägga in bilderna i datorn. Så de bilderna kanske kommer senare.

Stugan ligger ju mitt ute på landet och det var en smal grusväg med en gräsrand i mitten, där vi åkte. Nu är vi på väg från stugan och hem till dem i stan. Det var massvis med får i hagarna vid sidan om.
Här kommer det mer får. Kul att se.
Sin vana trogen tar han mig på en sightseeingtur på vägen hem. Detta är Munsö kyrka. Jag skulle tänka på pussar för att komma ihåg namnet.  Kyrkan tyckte jag om, så det blev några bilder av den. Men alla är inte med här.
 Nästa dag blev en "utflykt" i Stockholms stad till fots. Detta är Saluhallen i Östermalm. Vi gick förbi jag och min svärdotter och fortsatte ner mot mera centrum. Det var bestämt att vi skulle möta min son på Hötorget.
 Och här är början på torget med alla sina stånd. Färggrant och fint.
 Utanför Konserthuset står den här kända statysamlingen kallad Orfeusgruppen, som är skapad av Carl Milles. Läs mera HÄR!
 När man vände sej om, så fanns det ännu flera torgstånd.
 Till exempel dessa två. Det gula är kantareller i mängder.
 Så hade vi bestämt träff med deras yngsta dotter, mitt barnbarn för att äta lunch tillsammans. Det blev Marion´s Gastro Diner. Det blev en samling hamburgare, men tråkigt nog så var maten kall, när vi fick den. Det var andra som hade beställt efter oss som fick sin mat innan. Vår mat hade stått och blivit kall.
Sammanbyggd med krogen var det en bowlingbana också Det såg faktiskt riktigt fint ut.
På vägen hem handlade Katri mat, medan jag och sonen satt på en servering och drack kaffe och åt en kaka. Det här var nog en av de längsta promenaderna jag varit med om på mycket länge. Jag var rejält trött när vi kom hem.
 Nu är det serverat på kvällen för besök av min dotter och hennes man, min syster och hennes ena dotter bland andra. Så här fint var de dukat innan de kom.
Min svärdotter är verkligt duktig på att laga mat, som är god och nyttig. Detta är en helsida av en lax, som ligger på ett lager av strimlade grönsaker och bakat i ugnen.
Det här blev min portion. Gott och nyttigt som sagt. Detta var två av mina dagar i Stockholm. Mera rapporter kommer.

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!