måndag 11 augusti 2014

PROMENAD HEMOMKRING

Nu hade vi ju inte Baloo att gå ut med längre. Så vi bestämde oss för att gå en långpromenad i våra egna trakter. Vi gick alltså Ängelholmsvägen utåt. Där brukar vi oftast bara köra bil. Men på vänstra trottoaren gick vi först förbi Hedbergs bil som säljer Ford. De har stora lokaler och många bilar. Men det fanns inga kunder inne för tillfället.

Vi gick alltså vidare, för nån bil ska vi inte ha i rödaste rappet. Så kom vi då till Zoègas kafferosteri. Det etablerades 1886 av italienskättade Carlos Zoèga, men numera ägs det av Nestlé. 
Lustigt nog, för vi brukar ju inte gå förbi här och fota, så läste jag i Helsingborgs Dagblads nätupplaga en artikel, som du kan läsa HÄR. Där står det ju att Nestlé kommer att investera flera pengar i företaget. Och som varande lokalpatrioter, så dricker vi naturligtvis Zoègas kaffe.
 På andra sidan Ängelholmsvägen såg jag den här fabriken. Den har jag inte lagt märke till, när vi kör förbi i bilen. (Jag tycker inte om lakrits) Men jag har hört talas om Lakritsfabriken förut. Säger du förresten laaakrits eller lackrits? Jag säger det senare.

Det blev en lång promenad till slut, så vi kunde ju inte bryta vanan att äta glass på en bänk på torget. Jag gick iväg för att köpa det och när jag skulle gå till Sibbe, så mötte jag den här damen med en liten liten vovve. Hon har haft en annan hund tidigare, men den var sjuk, så hon var ensam nu. Då hade hon skaffat den här lilla gulliga saken. Han hade ett respektingivande namn, Roy. Hennes förra hund hette Zorro.

Nåt som jag tycker är respektingivande läste jag i HD också. Zlatan Ibrahimovic gör en vacker sak för handikappade idrottsungdomar. Läs artikeln HÄR



Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

7 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Tänk så mycket mer man får se när man går!
Jag säger nog lakrits på båda sätten...Kramiz

Anonym sa...

God eftermiddag,jag har haft växlande väder,sol,mulet,regn,om vartannat,sköna +22 ute,räcker bra..
Här uppe säger de flesta "Laakrits"
Ja vi är ju lokalpatrioter både du och jag,,du med Zoega,jag med Gevalia..Haé Kram.

Fenixmonas sa...

God morgon denna onsdag! Mest säger jag nog "laakris" :)
Kramiz

Ama de casa sa...

Vi dricker mest nespresso, men när vi vill ha lite större mängd så dricker vi också Zoegas presskaffe. Finns att köpa i den skandinaviska affären tvärs över gatan :-)

Nett sa...

Jag hade nog tagit mig en sväng in där bland allt lakrits, älskar det. Kram

Anonym sa...

Jo hej på dig du..Ja det har varit skapligt Ute och åka väder i dag..Jag har inte gjort så myckwet i dag,,var in till Gevalia och handlade lite kaffe bara..Haé Kram.

Veiken sa...

Nestlé äter upp de flesta livsmedelsföretag. Förhoppningsvis blir inte kvalitén lidande.
Lakrits heter i det här huset: Lackriss.....

Förr sa min gubbe: Ingen Ford på våran gård. Ingen aning om varför! Kramar