fredag 12 november 2010

Matlagningsblogg idag.

Denna dag såg inte ut för att bli för trevlig när det gällde vädret. Men vi hade bestämt att Sibbelin skulle hjälpa mej med att färga håret. Så vi stannade naturligtvis hemma och inomhus.

Jag använder henna och så får det sitta i med först en plastpåse kring håret och sen en schalett kring det, så man inte ser för jäklig ut. Igår var det han som blev barberad. Alltså rakad i håret. Det kortaste som går. Härligt att lura frissan på arvodet. ;-D

Jag provade att ta en bild med webbkameran för första gången på min nya dator. Resultatet ser du här nedan. Jag har aldrig haft en webbkamera tidigare, så jag varju nyfiken på resultatet. Det ser lite dimmigt ut tycker jag.


När vi var färdiga med det, var det dags för lunch. Sibbelin gjorde sina specialpannkakor. Han gör dom med endast vatten i smeten. Det har han lärt sej av sin yngsta dotter som inte tål mjölkprodukter. Prova du med! Du kommer att bli förvånad så goda de blir. Han använder sej av bubbelvatten från vår Soda Streamer. Då blir de lite spröda i kanterna också.


Här ser du resultatet. Vi lindade in pannkakorna med lite äppelmos. Det som ligger till vänster är stekta äpplen med lite skorpsmulor i och smaksatt med socker och kanel. Gott med vispad grädde till.


På kvällen gjorde han en egen pytt. Han råsteker potatis och morötter skurna i småbitar. Det finns skuren purjolök och tre vitlöksklyftor däri också. Så har han lagt i djupfrysta grönsaker med ärtor och majs bland annat. Själv tog han lingon på rätten, men jag tyckte att det var SÅ gott utan.

Som dessert tar vi nästan varje kväll en "Becelshot". Det smakar så syrligt och uppfriskande gott. Dessutom är det nyttigt och sänker kolestrolhalten i blodet. Därför använder han också flytande margarin och rapsolja vid stekning.

Nu är det snart dags att gå ut med älsklingen. I det här fallet är det ju Noack, som vi ska passa ikväll igen.



Dagens Citat:

Det som är värt att göra

är värt att göras väl.

Irländskt ordspråk.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 

9 kommentarer:

Siita sa...

Hejsan Gilla. Pannkakor på vatten har jag aldrig provat. Men använder man allt annat som det är i receptet? Kramar

Sussi sa...

Att göra pannkakor på bara vatten har jag faktiskt aldrig provat. Det blir lite nyttigare pannkakor alltså :)

Det är mycket billigare att klippa sig hemma. Jag klipper sambon (ja, eller använder hårtrimmer ;)) men det är lite svårare för honom att klippa mig då jag har uppklippt och så. Men det blir bara en i familjen som behöver gå till frisör i alla fall. Så lite billigare biler det ändå :)

Sv. Du känner mig väl du.. ;)

Kramisar

Anonym sa...

de pannkakorna måste jag prova.
bra ordspråk. den devisen kör jag alltid på
kram

Yvonne :-) sa...

Ni ser ut att ha det mysigt din Sibbelin och du.Kram!

Carina Sjölund sa...

Hallå i stugan!
Jag brukar göra Amrikanska pannkakor, det är med bakpulver i, och dom blir lite tjockare än vanliga pannkakor.Men goda blir dom.
Kram och ha en fin Lördag!

mi sa...

Ja visst går det bra att använda vatten när man gör pannkakor. Det gör jag ibland när jag har dåligt med mjölk hemma.
Hoppas att du blev nöjd med håret.
Ha en fin kväll. Kramar!

kaffehörnan sa...

Hej vännen
Såg smarrigt gott ut
Vilken klippa han är
Kram från mig
Hoppas du mår bra

Yvonne :-) sa...

Hade jag hade bytat namn.
Natti natti!

vickan sa...

Jg färgade också håret hemma förut men håret blev så slitet då så nuförtiden går jag till frissan igen men har en frissa på samma gata som mig som jag går hos och hon är lite billigare.