onsdag 22 augusti 2012

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Bilden föreställer vår gamla Samrealskola i Arboga vid ett besök 1997.
 Plötsligt i förmiddags, när jag stod i duschen fick jag en nostalgiklick. Citatet i rubriken dök plötsligt upp i huvudet på mig. Jag har inte tänkt på det i många herrans år, så jag var tvungen att Googla om det.

Det var vår klassföreståndarinna i Realskolan i Arboga, Stina Finlöw, som lärde oss det. Hon var en fantastiskt inspirerande kvinna både i svenskan och i engelskan. Så i hennes minne ska jag försöka skriva utan talspråk idag.
Hoppas dessutom, att jag har rätt i min tankegång, så hon kan glädjas åt att någon har tagit tillvara några av hennes lärdomar.
Men helst ville hon att vi skulle kunna hela citatet, som följer här:
Vad du ej klart kan säga vet du ej: med tanken ordet föds på mannens läppar: det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
”Epilog vid magister promotionen 1826”
Det var Esaias Tegnér som myntade dessa kända ord. Klicka på namnet om du vill läsa hela dikten och flera.
Jag hoppas verkligen att jag kan leva upp till citatet och till Stina Finlöws undervisning. Jag Googlade om henne och hon var alltså ämneslärarinna i svenska, engelska och tyska. Men i tyska hade vi inte henne utan vår rektor Randolph Eimer en mycket sträng lärare. Fotot här ovanför är taget i Arboga vid vår första jubileumsträff. Det är jag och Stina Finlöw.
Vår avgångsklass vid Samrealskolan i Arboga firar 60-års jubileum snart. Tyvärr kan jag inte komma, för det har varit lite för mycket resor ett tag. Men jag vill hälsa dem, som kommer, att jag hoppas att det blir trevligt och att de kan minnas vår skolgång med nostalgi och glädje. Tyvärr har rätt många gått bort av oss. Men deras minne finns kvar hos mig.
Arbogaån.

I vår skola kan jag inte minnas ett dugg om att någon blev mobbad, som är så vanligt idag. Hittills den här veckan har TV4-as Nyhetsmorgon tagit upp mobbing och vad som kan göras åt den. Veiken min bloggar-kompis var den första som skrev så här, som jag såg:


Till alla elever som börjar skolan!


Till alla barn och ungdomar som återvänder till skolan: Om du ser någon som kämpar för att få vänner eller blir mobbad för att de inte har så många vänner eller för att man är blyg eller inte klädd i de mest coola kläderna, vänligen ställ upp. Säg hej eller åtminstone le mot dem i korridoren eller på skolgården. Du vet inte hur denna personen har det utanför skolan. Din godhet kan göra stor skillnad i någons liv! Vänligen kopiera detta för att stoppa mobbning… ♥♥♥

Så nu har jag kopierat det och uppmanar fler att göra det, för att stoppa mobbingen.

Dagens Citat:
Människor är som viner.
Med åren blir de dåliga surare
och de  goda bättre.
Cicero.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

15 kommentarer:

Siita sa...

Synd att ni inte kan åka upp hit, då hade vi kunnat sets. Kram

Yvonne sa...

Jag tror nog att de väljer var sin färg på borstarna.. Nattakram!

Ninja sa...

Mobbning är så trist och det fortsätter tyvärr ofta i arbetslivet.

Yvonne sa...

Sen får ju var och en hålla reda på sin färg.Nattikram!

Augusta sa...

Tänk Arboga, den staden har jag bott som liten. Gröndal hette området. Minns du det stället?

Mobbing är inte bra. Läste på internet att förra veckan tog en 16 årig kille livet av sig genom hägning, kanske för att skolan börjar

Usch säger jag bara.

Kram och ha en trevlig dag, torsdag :)

Fenixmonas sa...

Mobbing är fruktansvärt, förekommer överallt i vårt samhälle, inte bara bland barnen utan även på många arbetsplatser där vuxna mobbas...Kramiz

Sand mellan tårna sa...

Kul med gamla minnen och upplevelser.

Yvonne sa...

Godmorgon vännen! Oj vad du är i farten på morgonen,det var bra rimmat! ha en bra dag! Kram!

Augusta sa...

Godmorgon Gilla,
Nej det var före min tid i Arboga. Jag är född i Örebro sedan flyttade vi till Arboga för att sedan flytta till Lappland där min mamma kommer ifrån. Mina föräldrar separerade då jag var 6 år.

Det enda som jag minns var Gröndal. En underbar äldre familj hade mig som dagbarn och sedan jag flyttade upp till Lappland sände de stora äppellådor till mig med gömda presenter bland äpplen.
Underbart att minnas dom :)

Åkte med min dotter för några år sedan då hon var ca 7 (hon är 17 år nu) till Arboga men det enda jag mindes var Arbogaån och Gröndal som då hade villor och natur då jag bodde där hittade jag inte.
Kram och trevlig dag!

Yvonne sa...

Jag tycker att det är ett bra budskap att föra vidare,och att själv leva efter det. Kram!

Augusta sa...

Hej igen,
Då vi var till Arboga för några år sedan då gick vi till kyrkan och frågade var Gröndal låg.
Om man går ut från kyrkan och tittar rakt fram skulle åt det hållet skulle Gröndal ligga.

Mina underbara dagmamma/pappa var gamla redan på den tiden så dom hittade inte prästen i kyrkböckerna. Men ville ha reda på gatuadressen men det gick inte

Vi gick rakt framåt men nej hittade inget som påminde mig om mina tidigare år.

Kram

Carina Sjölund sa...

Fy vad jag tycker synd om dessa barn som blir mobbade, vissa får lida hela skolgången :(
Är så glad att mina barn aldrig behövd uppleva det :)
Kramen goa bloggvän♥

Yvonne sa...

Den borde gå ut till alla vuxna.Det är dom som ska lära sina barn.Kram!

Yvonne sa...

Du har så rätt ,det är föräldrarna som ska informera och lära sina ättlingar.. Kram!

Veiken sa...

Vad härligt med nostalgikickar! Jag trodde inte att dom där gamla lärarna kunde hittas på nätet. Nu måste jag också googla efter mina lärare! :) Kram