torsdag 26 maj 2016

SPÄNNANDE I DAG. kONSTUTSTÄLLNING I BORSTAHUSEN.

Vi körde hemifrån på middagen för att se en utställning av Bertil Walliens konst i Borstahusen. Det ligger i utkanten av Landskrona. Vill du veta lite mer om honom, finns han beskriven på Wikipedia. Klicka HÄR.
Utställningen hittar man på Pumphuset, som ser ut så här utifrån.
Museet finner man när man precis har gått förbi själva utställningen, som var verkligt fin.
Det finns ett museum där också. Jag passade på att ta några bilder där inne först.
Man visar alltså hur livet kunde befinna sig på ett fiskeläge.
Sakerna är väl hämtade från gamla hem om jag inte har fel.
Här ser vi en fiskaregubbe med sin rullebör, som han säkert använde, när han tagit upp sin fisk.
Medan mutter står och väntar på honom.
Så gick jag in till utställningen. Det här var det första jag såg. Wallien är ju känd för sin glaskonst. Hans hustru, Ulrika Hydman-Wallien är också känd som konstnärinna.
Att vi var så speciellt intresserade av Bertil Wallien, beror på att vi såg en av hans kända ingjutna båtar på Landskrona Konsthall, när vi var där en gång, för att se på en samlingsutsställning. Vi gillade vad vi såg. Så vi blev nästan förskräckta, att någon hade stulit just den "båten" där. De är ju helt och hållet i tungt glas. Så man trodde, att det hade varit någon, som hade tagit båten och lagt den i en barnvagn.
Här är det en båt från den här utställningen.
Samma båt i förstoring.
Jag har många bilder till härifrån, men jag tänker visa dem senare. 
På den här bilden står det var han har varit representerad nånstans och lite till.
Nu tänker jag bara visa lite, hur fint det är i Borstahusen. Det finns mängder av gamla typiska fiskehus i den här gatan och i flera andra gator också.
Den här lilla statyn står intill Öresund och hon står och väntar på sin man, som nog är ute och fiskar.

Så tänkte jag att fortsätta lite senare i morgon med att visa flera saker av Bertil Wallien. Jag har alltså flera foton kvar.



Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

1 kommentar:

Veiken sa...

Bertil Vallien och hans hustru Ulrika är fantastiska konstnärer. Jag gillar deras glasarbeten jättemycket! Fina bilder!
Kramar