måndag 2 maj 2016

En underbar dag på Sofiero Slott.

Idag den andra maj, var det ett jättefint väder. Så vi bestämde oss för att åka till Sofiero Slottspark att se oss omkring där.
När vi hade parkerat bilen och skulle gå till entrén, fick jag syn på de här blomstren intill parkeringen. Det började alltså bra med att få se vintergäcken här.
Alldeles utanför entrén stod de här fina blomsterlådorna. Vi har ju något som heter Kulturkortet i Helsingborg och det gör att man kan komma in gratis på Sofiero, Fredriksdal och Dunkers Kulturhus. Man får alltså köpa det och det gäller i ett helt år.
Nu har vi just kommit innanför entrén och möttes av den här underbara planteringen.
I slottsparken brukar det blomma en mängd med Rhododendron i en sänka och folk brukar vallfärda hit, för att se blomningen. Men det brukar ju vara lite senare på våren, så jag blev verkligen snopen, när jag såg den här busken, som blommade nu.
Här är beviset på närmare håll.
Det blommade även en buske med rosa blommor. Jag lyckades inte se vilken sort det är.
Beskrivning behövs väl inte? Vi var inom och kikade lite. Men det blev inte nån handling av idag.
Men när vi hade gått en bit till, så fanns det en glasskiosk där. Vi köpte varsin strutglass med två kulor. 
Satte oss på en bänk och fick sällskap av den här, som fick smaka bitar av våra strutar. Konstigt att den inte tog fel på gruset på marken och "maten".
Den här bilden är tagen på baksidan av slottet. Man kan se över ravinen, där rhododendronen bruka blomma som mest. Så ser man över Öresund till Danmark.
Det syns lite bättre med att jag zoomade med kameran.
Nu har vi hamnat på slottets framsida igen. Där fanns den här fina planteringen med påskliljor, men vad de höga blommorna heter vete gudarna.
g
Här syns de lite närmare, så nån som kan det bättre än jag, kan kanske säga vad det är för blommor. 
PS. En väninna berättade att de heter Kejsarkronor. DS.
Nu är vi på väg till själva parken med blommorna. Den här sorten vet jag inte heller vad den heter. 
Repris. En annan väninna trodde att detta är vårlökar, men det är det inte. För hur de ser ut vet jag.
Blomning intill en trappa.
Och här syns trappan.
Ovanför trappan finns det en gång, med rabatter på båda sidorna. Påskliljorna känner jag igen.
Det är faktiskt Sibbe, som syns i gången.
Jag passade på att be om ett foto på mig själv i den här typiska sofierosoffan. Det är ju sällan jag är med i bild.
Jag tog tillochmed en gemensam selfie. Jag var lite rufsig i håret. Men man kan inte säga det om Sibbe
Tillochmed på Sofiero finns det mängder av vitsippor nu.
Detta är en rabatt med massor av pingstliljor.
Här är det en stooor gräsmatta med utsikt över Sundet och Danmark.
De här tälten håller på att sättas upp för Sofieros 150-årsfirande. Då kommer Kungen och Drottningen att närvara vid festligheterna. 

År 1866 flyttade det blivande kungaparet Oscar II och Sofia av Nassau in i slottet. När barnbarnet kronprins Gustaf Adolf gifte sig 1905 med sin Margareta från England, fick paret Sofiero i bröllopsgåva. Deras stora trädgårdsintresse la grunden till den prisbelönta slottspark som hundratusentals besökare njuter av idag.

(Det kursiva har jag skrivit av ur ett program vi fick idag.)

Detta blev en sista titt på Sofiero, innan vi gick vidare.
Vi tänkte oss, att åka till Domsten, där vi visste, att det finns ett fiskerökeri. På vägen dit, såg vi att rapsen hade börjat blomma. Bilden tog jag i farten genom bilfönstret, så det ser nog lite suddigt ut.
Nu vet du var vi är.
Det blev ett par fina bilder över hamnen också.

Så fick vi reda på att det är ett Naturreservat här i närheten. Men nån rökt makrill, som vi hade hoppats på fick vi inte för butiken var stängd.
Men den här vackra krukan stod utanför vid deras servering.

Slut för idag och tack för oss.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

3 kommentarer:

Unknown sa...

Trevligt berättat som brukligt
Fina foton också speciellt på er två

JaanaM. sa...

Så härligt med alla blommor!

marianne sa...

Oj vad mycket vackra foton,
Den höga blomman heter kejsarkrona, vad den gula heter vet jag inte, har aldrig sett den förr (tror jag)
Fin selfie :) eller heter det så när man är har sällskap på den?

kram