torsdag 5 maj 2016

Ängelholm nästa.

Vi hade ett ärende till "vår" bilverkstad i Ängelholm idag. Man skulle kolla nån lampa om den lyste som den skulle. Då ville man 1500:- för att leta efter felet. Men eftersom det inte var livsviktigt, så bad Sibbe att få nycklarna, för då var han inte intresserad.

Vi fortsatte då in till andra änden av stan. Där finns det en ICA Maxibutik, en kiosk som serverar lättare mat, ett fik och Brännborns, som är en stor butik i två våningar. 

Först tog vi varsin tjock korv med potatismos och tillägg som hackad gurka för min del och räksallad för hans. Det blev vår lunch och den var tillräcklig och jättegod.

Sen gick vi in på Brännborns, där Sibbe stannade på bottenvåningen medan jag åkte rulltrappan upp till damavdelningen. Sibbe hittade en jättefin t-shirt, som passar till jeansen och hans fina jacka, som  han har köpt i Landskrona.

Jag gick runt på hela damavdelningen. De hade en hel del fina grejer, men till slut hittade jag en sommarklänning.
Den här blev jag förtjust i, så den köpte vi. Klänningen känns jätteskön och lätt i tyget, så den kommer att bli duktigt använd. Det var bra längesen jag inhandlade nåt i klädväg.

Sen köpte vi rökt makrill i Fiskeexpressen, som ligger intill parkeringarna. Det ska bli gott att smaka. Det har ju funnits en man, som kallades för Lasse Rökare på Råå och vi har handlat makrill ofta av honom. Men tyvärr så dog han för nåt år sen, så hans butik finns inte mera.

Så fortsatte vi upp mot Hallandsåsen på gränsen mellan Skåne och Halland. Där hade Sibbe en Västkuststuga i många år, så vi ville se hur den nye ägaren, en tysk, har gjort där.
 Taket har blivit omlagt och ett skyddstak utanför ingången har blivit byggt. Men den fina klematisen finns inte kvar till vänster.
Vad de här blommorna heter, vet jag inte. De är blåa och har blanka gröna blad. Det växer i "min" gamla plantering. Blommorna har jag hämtat i min familjs gamla soldattorp utanför Skövde i en by, som heter Lerdala. Jag hämtade en mängd blommor där, men det finns inte några andra kvar här numera.
 Jag måste ju visa hur långt bokarna har kommit nu. Löven är spröda och nästan genomskinliga.
Här är några till. Tyvärr tog jag inte några bilder i själva skogen intill.

Vi körde runt i hela sommarstugeområdet, Lerbäckshult, både länge och väl och kollade in om eventuella gamla grannar syntes till. Till slut fick vi syn på en, som satt på en bänk i sin stuga och fick ett litet snack med honom. Trevligt, för det var längesen vi sågs. 

Sibbe sålde sitt ställe 1998 tror jag det var. Då hade han haft stugan sen den var helt ny och till och med inte helt färdig. Han hade den i 25 år tror jag. Det blev en hel del nostalgi på det sättet, för jag kom in i bilden 1980, så jag har varit med om mycket där också.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mors..Det blev en liten nostalgidag för er kan jag tro..
Ja den lilla kyrkan har en fin historia,vacker är den också..
Den lilla loppan är faktiskt perfekt,att fara runt i..Haé Kram.

Anonym sa...

Morsning,,Jag håller med dig,,inte ofta det finns Coca Cola i mitt skåp.Haé Kram.

Anonym sa...

Mat igen, min kära!!! Gott!!!!
Härlig stuga han hade och våren verkar ha kommit till er nu! Njut!

Ama de casa sa...

Vilken trevlig nostalgitripp! Och klänningen var verkligen jättefin :-)

Marianne sa...

Den blå blomman är vintergröna, marktäckande så väldigt bara i rabatten om man inte vill rensa ogräs, jag ska kolla vad den gula blomman i tidigare inlägg, heter också....så småningom ;)

Klänningen är jättefin, nu vill jag se den på också ;)

Kram

Anonym sa...

Kväller..Det blev ingen Skulpturpark idag,det började blåsa rätt hårt,och parken ligger lite högt,så det får bli en lugnare dag,,men jag har nött ut dagen i alla fall.Haé Kram.

Anonym sa...

Ja var så säker,jag har lovat min bror och frun att vi ska besöka den parken..
Dagens mat på Wild West,hamnar väldigt högt på min smakabramatlista..Haé Kram.