lördag 24 november 2012

Tips till att sköta orkidéer enligt Gilla.


De här vackra orkidéerna hittade jag på Väla Centrum för ett tag sen.

Det blir lite mer om orkidéer. Alla har ju inte tur med sina och jag kan ju faktiskt ge lite tips hur jag gör. När det gäller mina orkidéer, gör jag nog tvärtemot vad man säger, att man ska göra. Jag vattnar bara en gång i veckan och det gäller faktiskt alla mina växter. Orkidéerna ska man ju ställa ner i vatten och låta den suga upp det ett tag, enligt vad som sägs. Men jag vattnar ovanifrån, men bara lite åt gången.
När en orkidé har blommat över, låter jag den stå, tills stängeln har torkat en bit. Då klipper jag av den och låter blomman stå. Efter ett tag kommer det fram en ny blomstängel, som börjar blomma så småningom. 
Att jag får skott händer inte för ofta, men det har alltså hänt mig två gånger. När rötterna har blivit tillräckligt långa, så sätter jag skottet i orkidéjord och vattnar som vanlig och väntar. 

Man ska ha en genomskinlig blomkruka till orkidéerna. Detta är alltså ett skott på en av mina blommor, som snart kommer att planteras, sen den har fått längre rötter. Då klipper jag av en del av den gamla stängeln och låter den följa med, när jag planterar skottet.
 Jag har faktiskt 4 stycken, som har kommit efter en gammal orkidé. De lever och frodas och har blommat flera gånger.  Den gamla "Mamman" dog så småningom. Den hade väl gjort sitt. 

Dagens Citat: 
Framgång är inget du jagar efter. 
Det är något du attraherar med den person du blir.
 Jim Rohn.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit. 
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

11 kommentarer:

Margit sa...

Ja du Gilla..det låter så enkelt..Men många av mina, som jag köpte i höstas, blombladen ramlar bort.. Ibland så brukar jag ta en hink..och att dom får "suga upp" vatten..och ibland så "skvättar " ja på dem...
Har hänt att donm fått nya "kvistar" och blomat om, förut...
Kram!!!

Siita sa...

Godmorgon. Min dotter har sin orkideér i vattnet som dom får dricka av hela tiden fyller på efter ett tag. Även hennes blommar om o får nya skott. Kramar

Fenixmonas sa...

Precis så där gjorde jag förr, en liten skvätt vatten uppifrån, men blommade fint gjorde de...men sen vi flyttade så är det ingen ide...så nu har jag kontgjorda sådana också...och fina konstgjorda Saint Paulor som fyller mina fönster. Kramiz

Nett sa...

Bra tips :)

Gubben i vattnet hos mig finns här i stan, han är stor och han sitter i ån Viskan.

Kram

Tommy sa...

Sv: Tack så jätte mycket!

Tommy sa...

Sv: Tack ska du ha!

Fotona från bloggmiddagen är uppe!

Yvonne sa...

Men Gilla jag gör ju precis som du ,men de blommar inte för det! Pratar du mycket med dom?? Och vad säger du???Kram!

Yvonne sa...

Med åldern kommer visdomen förhoppningsvis.Kram!

Yvonne sa...

Du och jag är kloka :-) Kram!

anniepiie sa...

Vilka bra tips! :) Jag gör ungefär som du och de trivs jättebra! :)

Veiken sa...

Jag gör ungefär som du och dom har blommat om flera gånger. Nu ser det ut som om det sitter fast. Bladen är så vackert gröna så än finns det väl hopp! Kramar