söndag 2 december 2012

Första advent.

Så var det den första adventssöndagen och i Helsingborg var det julskyltning. Vi tog bussen ner till stan och började med att hälsa på hos Viva Nilla, där vi blev förplägade med Champanj och julgodis. Vi hade en trevlig pratstund som vanligt med Viveka. Så gick vi vidare ut på stan och vid Mariakyrkan såg vi och hörde en fin kör, som uppträdde med adventssång.

För att göra stan lite roligare hade man prytt Kärnans torn med en jättetomtemössa. Bara den inte blåser bort!
Så här ser det ut med trappor och allt från Stortorget. 
Stans stolthet HIF, förra årets vinnare i den Allsvenska fotbollen, ställde ut med en käck "koja". Sen gick vi in på Kulla-gågatan och hälsade på hos Siv på Combina Shop. Där blev vi bjudna på varm glögg och pepparkakor.
Härifrån tog vi vägen om puben Telegrafen och drack varsin öl.
Så här ser det ut på Konsul Olssons Plats med julgranen tänd med färgglada lampor. Och så var det tjockt med folk, som provade på lyckan i många stånd med lotter. Vi också, men vi blev utan vinst. Sibbe hade bespetsat sig på en ål.
Nu är vi på väg att ta bussen hem. Men först ville jag visa, hur fint det ser ut på Rådhustorget och på huset med belysning hela vägen uppifrån och ner i mitten av bilden. 
Här syns det ordentligt belysta huset ännu närmare. 
Nu kan man se, att snön faktiskt ligger kvar till och med inne i stan efter snöfallet i natt. Vi hade klätt oss varmt för att inte frysa. Men vi hade nog tagit till lite för mycket, för vi var faktiskt riktigt varma och goa. 
Så här avslutade vi dagen. Vi gick på vår lokala Pub i huset och åt varsin plankstek med oxfilé, grönt, potatisgratäng och beasås. Som synes så blev det både vatten och vin till maten.

Dagens Citat:
En persons livsfilosofi uttrycks inte på bästa sätt med ord.
Den uttrycks med de val man gör.
Eleanor Roosevelt.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

Viveka Viva Nilla sa...

Trevlig resume av första advent och tack för besöket.

Fenixmonas sa...

Så mycket fint! Jag gick inte ut så jag skippade julskyltningen...alldeles för kallt med minus 11 grader igår! Vi är förskonade från snö i alla fall...än så länge. Kramiz

Siita sa...

God morgon. Vilken härlig dag ni fick. Här gick jag inte utanför dörren igår. Vi hade -12.8 då, men idag måste jag ut lite senare, o idag har jag i skrivande stund -17.4 Kram

Bibbi sa...

Så härlig dag ni verkar haft!
Härliga foton och snö även hos er :)
Det passar så bra med alla juleljus som är tända nu. Riktigt ljust blir det.
Ha en fin vecka hälsar Bibbi

Carina Sjölund sa...

Mysig dag ni hade!
Var många år sedan jag var på julskyltning.
Jo du, det var en tomteluva som heter duga :)
Kramen rara du♥

Nett sa...

Så mysigt det är i stan, häftigt med mössan, det måste ha krävt en specialsydd sådan. Kram

ansepanse sa...

:) det var fint med den stora tomtemössan :) en fin julmarknad verkar det ha varit
Sv: nu har vi också fått lite snö och det snöar fortfarande lite lätt
kramar

Nett sa...

Vi skall ha gran som alltid, det är en plastgran.. den kommer att komma upp på fredag eller lördag :) Kram

Veiken sa...

En heldag på stan alltså! Så trevligt det verkar. Vet du - jag är inte särskilt förtjust i ål, så jag hade inte gärna vunnit en, men synd om Sibbe ...... Han kanske är mer svag för ål än vad jag är. Kramar
PS. Urläcker header du har skaffat dig!