fredag 10 maj 2013

Blommor och blader i långa rader.

Vi måste ju träffa syrrorna i dag och bestämde att vi skulle grilla i kolonin. Det var lite svårt att få fyr, för tändaren fungerade inte riktigt. Men det tog fyr till slut ändå. Här står det knyten med potatis och annat gott och väntar på att bli färdiga. Sedan blev det fläskfilé i skivor, så det skulle gå lite fortare. Resultatet blev jättegott med ett par såser till också. "Flickorna" drack lite vin till maten medan vi två tog "bubbelvatten".
Vid sidan om står de här fina rödavinbärsbuskarna. Jag brukar få plocka av dem och frysa ner. Det är så gott med en tårta av rulltårta, vispgrädde och röda vinbär som dekor. Syrligt och gott.
Här står värdinnans stolthet en magnoliabuske. 
Hon var tvungen att fråga mig om detta också var magnolior, för det hade syrran sagt. Visst är det det. De finns ju i olika sorter.
Här syns den hon inte trodde på. Se så många blommor i busken! På bilden ser den ju nästan ut som ett påskris med mängder av fjädrar i.
Visst fanns den goe Baloo hos Mattes Mamma också. Han är en bra väktare. Jag tog honom med på en runda kring alla kolonierna och då ångrade jag, att jag hade låtit bli att ta kameran med. För det fanns så mycket vackert i trädgårdarna nu.
I en trädgård fanns den här vackra blomman. Det var i en lång rabatt, så det var verkligen imponerande att se så många på en gång. Det är Kungsängsliljor. Jag hade glömt vad de heter, så jag fick gå tillbaka till ett gammalt inlägg i min sida på Reseguiden
Så fanns det en av mina favoriter i en annan trädgård, nämligen förgätmigejer. Bedårande i färgen.
Det sista jag fotade var dessa fina röda tulpaner, som har börjat blomma ute vid det här laget.
Det blev alltså en promenad till med Baloo, så jag kunde ta några foton i alla fall. Så blev det dags att åka hem. Vi tog Baloo med oss, för han känner oss bättre än han känner sin "Mormor". Så blir det närmare för Matte att hämta honom i morgon, för vi bor bara ett par kvarter ifrån varandra. Nu är han kissad för natten och ligger vid fotänden av vår säng med nosen under sängen och sover sin ljuva sömn. Det hoppas jag få göra om ett litet tag också.


Dagens Citat: 
Förlorar du en timme på morgonen 
kommer du att leta efter den hela dagen. 
Lord Chesterfield.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 ♥ ♥ ♥

5 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Oja kors! Så mycket vackert! Allt har ju slagit ut och kommit igång hos dig...här ligger vi långt efter! Kramiz

Siita sa...

God morgon. Fina liljor. Trodde först det var tulpaner. Här är sämre väder idag. Kram

ansepanse sa...

åh vad mycket vackert du visar upp, det syns att ni har kommit en bit längre än vad vi har
vad trevligt att grilla och sedan få ta med Baloo hem, fina Baloo som får sova nära er :)
kramar

Veiken sa...

Jättefina bilder. Nästan alla mina växter har dött i den hemska vintern. Jag håller på att steg för steg återskapa en fin slänt. Det kommer att ta tid! :( Kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Fina bilder!

Inger