onsdag 31 juli 2013

Objudna på fest.

Det gick åt skogen i går kväll att lägga in en ny rapport här. Så här kommer gårdagens händelser.

Jag hade lovat vår goda väninna K. att få skott av en blomma jag har. Den har förökat sig så att den inte ens får plats i tre krukor, mot bara en i en samplantering. Den liknar Svärmors Tunga, man har kortare blad. Jag delade på den ena krukan och planterade om den och så skulle vi passa på att överlämna den, när vi ändå var på ICA Maxi på Råå, där de bor. Vi behövde handla lite. Bra liksom att slå två flugor på smällen. Hihi! 

Vi ringde till K. och L. och frågade om det passade att vi kom på besök och undrade om vi skulle köpa med oss nåt. Nej det behövdes inte. Vi körde till deras förtjusande hus de har med en fin trädgård till. Blev bjudna på kaffe och kanelbullar och vi satt och pratade massor som vanligt. Så tyckte jag att vi borde åka hem, så jag tog en tur runt trädgården för en fotosession.
Här ser vi en härlig plantering av petunior. Vacker färg.

Så gick jag runt huset och hittade vindruvor. Jag tror att han, L. sa att det var röda druvor, men det var de ju inte än som synes.

Här var det ytterligare petunior, fast vita den här gången.
Minsann odlar de inte majs också. Det har jag inte sett på så nära håll förut.
Flera vindruvor vid husknuten.
De har en "jättebuske" med lavendel också. Och det var mängder av humlor, som sökte mat.
Så här såg det ut i "buskaget". Massor av humlor. Lyssna och njut.

 De här solrosorna kommer jag aldrig att kunna tävla mot med min enda i vår balkonglåda. 
Under tiden som vi hade suttit och pratat utomhus, kom det ett ordentligt regn, så vi flyttade in i deras inglasade uterum. Det syns på den här vackra rosen, att den har droppar kvar efter regnet.
 Här var några till på samma rosenbuske.
Vi hade ju tänkt att åka hem igen, för att värdfolket skulle få lite lugn och ro. Men vi blev bjudna på middag också. Det blev benfria fläskkotletter med egenodlad potatis, sallad. egen odlade bönor och sås gjord på vispgrädde. L. är mycket noga med att använda vispgrädde till allt möjligt. Gott ska det vara och det var det också. Så hade han kokat en rabarberkräm, som serverades med vispgrädde också. Sen stod magen i fyra hörn och en snibb. Åh en sån fest, en sån fest. Sen blev det tack och adjö för den här gången.


Dagens Citat: 
Man får säga vad man vill om syndigt leverne 
- men det är allmänbildande. 
Hjalmar Bergman

♥♥♥ 

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. Nytt inlägg.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

5 kommentarer:

Frufilosofi sa...

Jätte fina bilder och blommorna är ju strålande vackra.
Jag är urusel med blommor =) hehe.

Ha en bra dag, kram

ansepanse sa...

vilken ljuvlig trädgård med så vackra blommor och växter, solrosorna är magnefika
kramar

Veiken sa...

Vilken härlig dag ni fick. Din vän måste ha gröna fingrar med så många fina blommor! Det är så njutbara bilder. Kram

Veiken sa...

Svar: Det är en strävhårig Vorsteh och det finns redan en fullvuxen sådan i familjen. Kram

Carina Sjölund sa...

Vilka otroligt vackra blommor♥
Jag älskar blommor, men synd att man inte har så speciellt gröna fingrar :(
Kramen♥