tisdag 23 juli 2013

Sol och bad på Örby Ängar strax söder om Råå.

Det var så himla fint väder idag, att vi var tvungna att besöka stranden. Eftersom Baloos Matte, Jessica och Sibbes dotter, Lotta från Stockholm, hade begett sig till Hundbadet på Örby Ängar med Baloo, så åkte vi dit också. Det var så fin vit och mjuk sand där badet är. Vi låg bara en bit upp från vattnet, som ju är Öresund.
 Jag försökt fota vovvarna, som badade. Det var många och alla verkade tycka om det. Man kastade bollar och annat till dem, så de kunde hoppa ut i vattnet och hämta sakerna. Prickarna som syns mittför segelbåten är hundar, som simmar och leker. Men trots att jag zoomade kameran, så var det svårt att se resultatet. Det var mängder med hundar som badade här. Det är väldigt långgrunt.
Jag följde med tjejerna ut i vattnet, när Baloo skulle bada igen. De hade en boll med sig, som de kastade till honom och han jagade den. Idag hade han lärt sig att simma för första gången. 

Vattnet är långgrunt och är som en tvättbräda i bottnen. Det var som man vore nere utanför Kos på ön Pserimos. Där har de sådan botten i havet. Det gjorde nästan ont i fötterna, när man gick där. 


Tjejerna doppade sig och simmade lite, medan de lekte med Baloo, men jag var lite försiktig och gick bara med vattnet upp till knäna ungefär. 

 Det är verkligen en välbesökt strand av alla kategorier. Den är ju bra både för hundarna och de små barnen, eftersom det inte är djupt här. Mycket folk!
 Eftersom vi är vid Öresund, får vi se olika sorters båtar/fartyg här också. Kontainerbåt, segelbåt, och gummibåt som här.
Här ser vi små jollar, där seglarna medverkar i en seglarskola. Det är oftast så att barnen får lära sig segla i småbåtar och senare fortsätter i större.
 Jag vill visa hur fin sanden är på det här stället.
 Här syns väl att vi har roligt tillsammans. Baloo är sjöblöt och ligger och torkar sig hos Matte. Första gången de hade varit i vattnet idag, så rymde han upp till  stället där de låg och stannade där under en parasoll.
Nå! Vart tog Matte vägen? säger Baloo. Det fanns ju mängder av hundar här av olika storlekar och raser. De for runt i vattnet och simmade och skällde av bara glädje att finnas till.
 Den här vita vovven var det verkligen pli på. Hans Husse gick med honom och fick honom att vända sig och gå runt utan uttalade kommandon. Han bara pekade lite. Husse visste säkert också att han hade en stor publik, som tittade på dem. Jag vet inte om det kallas för agility eller ej. Men oj vilka konster han kunde.
Nu var de på väg att sluta sin uppvisning och vi var nästan på väg hem. Då hade vi varit i solen i åtminstone ett par timmar. Längre är nog inte så nyttigt. Men jag doppade mig faktiskt i vattnet också. Det var första gången för i år. Så, nån förfärlig badkruka är jag inte. Jag tycker faktiskt om att simma numera. Har varit badkruka i yngre år.

PS. Jag har slagits med vårt nätverk ett par timmar i kväll också. Så nu får jag nog rappa mig på innan det pajar igen. DS.



Dagens Citat: 
Utan familjen hade han inte klarat av 
att vara hemifrån så mycket. 
Nils Fredrik Nielsen.

♥♥♥


Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

 ♥ ♥ ♥

6 kommentarer:

Margit sa...

Så härligt att ni badat i dag..och hundarna också. Vi är uppe i Umeå trakten. .besöker 3 av mina barn med familjer samt min syster och hennes man. Trevligt att få träffas och vara tillsammans. .Kram!

Nett sa...

Vilka härliga bilder, strandlivet ser underbart ut där. Vädret är på vår bästa sida just nu :) Kram

Aurora sa...

Ser ut som stranden vid Borstahusen. Långgrunt är bara förnamnet . Kram

Nett sa...

Ser inte min kommentar här till inlägget, hoppas att den kom med. Vädret är lika fint idag men risk för nederbörd. Får se om den kommer eller inte. Ja vem var argast tro, egentligen skulle jag ha bett sonen visa upp en likadan min som den stora björnen. Kram

Ma sa...

Kul med bad och hundar. Ni verkar ha haft riktigt trevligt av bilderna att dömma...

Veiken sa...

Finfina bilder från en fin strand och ett underbart väder! Man kan ju inte göra annat än att njuta! Kram