fredag 14 juni 2013

Landskronabesök med jubileum och studentfirande.


HÄR kan du se vad man gjorde i Uddevalla idag. Jag undrar om vännen FenixMona var där. Jag såg henne inte i filmen. Men man vet ju aldrig. 

Det HÄR kommer vi att kunna se i Helsingborg i sommar.

I sommar firar Landskrona 600 år, så vi väntade oss lite firande. Mycket firande blev det, för studenterna slutade sina skoldagar idag.
Det här är logon för 600-årsfirandet. Det ligger mitt på Kasernplanen i gruset. Så såg vi ju studenter i massor.
Dessa stod alldeles intill bilparkeringen, där vi stod med bilen. Det var party på gång och musiken dånade. Bumpa bumpa bumpa.
Vi var lite sugna på lunch, så vi gick till Gyllene Koppen. Där beställde vi tre olika smörrebröd var och drack kaffe till. Det smakade jättegott. Det ser så trevligt ut där och vi kunde sitta på uteserveringen i den smala gränden.
 Till och med på toan har man dekorerat med en urna, eller vad man kan kalla den för.
Och det här elefanterna.
När vi hade ätit klart, gick vi till en skoaffär, där vi hittade varsitt par röda skor. Jättefina var de. När vi sen kom ut hörde vi massor av musik och såg en parad, som började med ett par ryttare till häst.
Här kom det trumslagare med en musikkår efter.
Och sen kom det studenter igen. Det visslades i pipor, så jag som har tinnitus, blev tvungen att hålla för öronen. Men kul var det. 

Sen stod vi och pratade med en som har en herraffär, som heter Marc. Hon som äger den hade brutit handen den stackaren. Vi brukar alltid prata med varann, för hon vet ju också min bakgrund i klädesbranschen. Sibbe provade en jätteläcker vit jacka, men den var för liten och den fanns inte i större storlek.
Så vände vi tillbaka för att åka hem igen. Så här såg det ut på Rådhustorget med fullt av folk som hyllade studenterna. Det var till och med ungdomar, som hade klättrat upp kring statyn där, för att kunna se bättre.
Så kan vi se de iordningsställda studentekipagen. Stora lastbilar och flak dragna av traktorer.
Någon eller några skulle få åka riktigt ståndsmässigt i den här Cadillacen. Sibbe står beundrande bakom den.
Så jag blev ju tvungen att fota dollargrinet framifrån också.
Här syns bilarna och traktorn framifrån också. 
På vägen hem handlade vi grönsaker strax utanför Råå. Det brukar stå ett stånd där på sommaren och där säljer man först och främst egna odlade primörer. Resultatet syns här på bilden. Det blev benfria fläskkotletter, nypotatis och en sallad med tomat, paprika och hemodlad oregano som smaksättare. Jag lovar att det smakade gott.

Sen under kvällen har jag lagt upp två par byxor till mig. Ett par nyinför-skaffade vita jeans och ett par blå-jeans, som faktiskt var för långa. Allt är klart nu och nu tänker jag att nanna kudden när jag blir klar.

Dagens Citat: 
Det finns åtskilliga saker 
som skyddar mot frestelser, 
men det säkraste är feghet. 
Mark Twain.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätte
glad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

7 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Nej, tyvärr Gilla så var jag inte med, jag jobbade...men jag hörde dem in till mig på jobbet! Så himla mycket fint och käckt som pågår runt om i våra städer nu! kramiz

Siita sa...

God morgon. Var till Ellinor igår. Vi hade skickat efter var sin bikini. Mina byxor satt bra men behån var alldeles för stor i kupan. Skickat tillbaks för byte. Nu har vi sol idag efter 2 dagars regn. Kram

JaanaM. sa...

Vilken dag ni haft! :) Underbart med studenter...

Jenfan75 sa...

Men vilken dag och vilka fina foton. Tackar för den utflykten :)

ansepanse sa...

vilken händelserik dag och många fina bilder du visar upp
roligt med studentfirande och 600-årsjubileum
kramar

Siita sa...

Skickade bara tillbaks BHn. Jag är väldigt noga också med att prova med trosorna på. Får se när den kommer åter. Kram

Ma sa...

Kul med 600 års jubileum och allt annat firande med studenter och allt.