söndag 16 juni 2013

Regnigt och tradigt ute. Men vi såg en fantastisk film på eftermiddagen.

Det har regnat och blåst nästan hela dan idag. Så jag har inte varit inspirerad precis att ta mig en promenad.  Den ende som har varit utanför dörrarna är Sibbe. Han var nere på Hemköp ett ärende och när han kom upp igen vara han sjöblöt och fick hänga upp sin jacka i badrummet, så den kunde torka. Det stormar nästan  idag också. 

Vi hjälptes åt med att laga middagen idag för omväxlings skull. Vi kokade nypotatis med dill. Jag kryddade några laxfiléer med salt och citronpeppar och han stekte dem långsamt och öste dem hela tiden. Så här blev resultatet med en sallad på tomater, paprika, rivna nya morötter och som dekor den hemodlade oreganon. Jag saltade lite också och använde lite olivolja och lite flytande honung som salladssås. 
Sen snoppade jag jordgubbar och han vispade grädden till dem. När vi åt dem, så passade vi på att dricka eftermiddagskaffet också.
Så blev det en liten slummer på maten. Det gjorde verkligen gott. Sen satt vi och tittade på en film  som hette Mongol. Sibbe hade spelat in den härom dan på SVT2. Den handlade om Djingis Khan, men det visste jag inte förrän filmen var slut. I filmen nämndes han som Temüdjin. Men den visade hur otroligt det gick till på den tiden. Det var mycket vacker natur, som skildrades. Jättestora härar och massvis med hästar. Du kan se inledningen på filmen om du vill se lite hur det såg ut på den tiden, HÄR. Filmen var verkligen annorlunda men man satt som förhäxad under tiden.

Dagens Citat: 
Vad som räcker för två 
kan räcka för tre. 
Österländskt ordspråk.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

5 kommentarer:

Tommy sa...

Tittar in och önskar en fin kväll!

Fenixmonas sa...

Här blev det oväntad festmat till middag! Grannen ville ha hjälp att filéa några makrillar och gav mig fyra för jobbet...så det blev makrill o färskpotatis med dillsås! kramiz

Siita sa...

God morgon. Hade skapligt väder här med några regnskurar på em. Nu skiner solen, men bara +10 grader. Hoppas på värme snart. Kram

Siita sa...

Hej. En regnskur hittills idag. Sv. Jag var med i den gruppen tidigare, men sålde inget. Nu är jag med i en som heter Handymade. Händer inte mycket där heller. Kram

Ma sa...

Låter som jättegod mat. Vore jag inte proppmätt just nu så skulle jag bli vrålhungrig. Inget vidare väder verkar det har varit hos Dig. Det var bättre på Ålands hav. Även om det kom en och annan regnskvätt även där...