lördag 1 juni 2013

Vi har haft en omväxlande lördag i Ängelholm och Båstad.

Vi skulle åka till Ängleholm idag, för att visa att vi har blivit av med ett skydd (navkapsel?) till hjulen igen. Första gången var för ett år sen, när vi hade haft bilen på genomgång hos repa-ratören. Och när vi hade bytt hjul till sommarhjul i år, så såg vi med en gång att det fattades en av navkapslarna igen. Man tog en bil och körde samma runda, som reparatören hade gjort. Killen hittade navkapseln och satte på den. 

Idag, när Sibbe hämtade bilen i garaget, fattades det igen. Så han blev arg och skulle visa på bilfirman vad som hade hänt. Man kunde inte göra något åt det idag. Men kanske att de har ett sådant liggande på lagret nånstans. Vi ska ringa på måndag.
 Så fortsatte vi vägen mot Båstad. Det är alltid trevligt att se sig om där. När vi hade parkerat bilen gick vi förbi ett gammalt hus med en vildvuxen äng framför. Det växte prästkragar i det höga gräset, som jag blev tvungen att fota.
 Tomten ligger mitt emot kyrkan i Båstad, som ser ut så här.
Vi var sugna på korv och mos, eller som man säger i Helsingborg en porting. Vid torget intill kyrkan blev vi helt förbluffade. För det var torg-handel på gång. Det har vi inte sett där förut. 
 Jag frågade en dam, som sålde lotter vad som var på gång. Jo det var Pärans dag idag. Päran är skånska för potatisen. Båstad ligger ju i Bjäre-bygden och där brukar man plocka upp de första nypotatisarna varje år. De säljs ju till jättehöga priser. I augusti tror jag det var, firar men äpplets dag. Man har många äppelodlingar i trakten också.
 Jag har försökt få reda på vad detta kan vara för ett hus, men på Google gick det inte. Här ser vi i alla fall några av stånden på Pärans dag. Alldeles intill finns det en korvkiosk och det var där vi fick våra portingar.
Sista bilden från Båstad. Efter Båstad åkte vi upp till Boarp och drack kaffe och åt varsin tårtbit hos På Kanelen.
Hela dagen hittills hade varit solig och fin, men när vi var på hemväg tornade det upp mörka moln och det började störtregna. Sibbe hoppades på att det skulle regna så mycket, att han skulle slippa tvätta bilen. Det hjälpte inte, men bilen är inte speciellt smutsig ändå.

Dagens Citat: 
Ett träd utan rötter står ostadigt. 
Kamerun.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mors,,Då hade ni en ganska rolig dag ser jag,och fick bilen tvättad av naturens egen automattvätt..Haé Kram.

Nett sa...

Vilken härlig dag, och fina bilder. trist med navkapseln, tyvärr ser man många av dem liggandes längs med vägarna, så man kan tänka sig frustrationen att bli av med en när man har 4. Hoppas att du får en fin Söndag. Kram

Siita sa...

God morgon. Trevligt att hamna mitt i en torghandel. Tur ni inte bor här då om han inte vill ha bilen smutsig. Här är ju grusväg så bilen blir så lortig när det regnar. Kram

Jenfan75 sa...

Vilken mysig dag ni haft bortsett från morgonens tråkigheter..

ansepanse sa...

vilken härlig utflykt :) och jättefina bilder, hoppas att det ordnar sig med navkapseln, inte är det väl meningen att sådana ska trilla av hur som helst inte
jag har varit i Båstad några gånger men det var ett tag sedan nu
och du, vad är portingar för något?
Sv: mm, vi är jättesnälla du och jag :) så är det bara
kramar

ansepanse sa...

Sv: jo :) det var nog min rygg Nemo tänkte på :)
jaså, de är i fyrpack navkapslarna, konstigt egentligen, jag menar man kan ju faktiskt behöva bara en
och självklart ska ni inte behöva betala för navkapseln
okey, då vet jag vad porting är :) och det bara i Helsingborg alltså :)
kramar till snälla dig och en fin söndag önskar jag

Anonym sa...

Hej du,,Ja nog är det besynneligt,när det finns så många fina flicknamn..
Hoppas det fixar sig med navkapseln..Haé Kram.

Anonym sa...

Hej du..Ja du har alldeles rätt det luktade om fabriken,förr i tiden,nu är det väldigt sällan som man kan känna något,tekniken har gått framåt..Hoppas det fixar sig med kapseln till bilen,,jag åker med min bror till lappland i morgon,vi ska fixa nytt golv i ett rum i hans stuga..Haé Kram