tisdag 8 juni 2010

En blommig utflyktsdag.

Det var meningen att vi skulle köpa blommor till vår balkong idag. Men först åkte vi till Höganäs och tittade i Fabriksbutikerna som finns där. Vi skulle bland annat köpa ett snapsglas, som vi från början hade sex av, men ett har gått sönder i disken.

Den som möjligen har läst mina tidigare inlägg i min gamla blogg på Metrobloggen, gissar nog vem som var orsaken till detta misstag.  Tyvärr var det så, att just denna sorten hade utgått ur sortimentet. Så det blev tji där. Men så finns det en annan Outlet också vid sidan om och där inhandlade vi varsin frottéhandduk, som vi ska ligga på vid stranden.


Jag är ju väldigt glad för att fotografera blommor. Bland annat fick jag en fin bild på de här, vad de nu kan heta. Jag brukar ju säga att jag är ingen botaniker, när det gäller blommor och till exempel ingen ornitolog, när det gäller fåglar. Så kan jag hålla på i evigheter om det jag inte kan.

Sen åkte vi in till Höganäs, för Sibbelin skulle köpa sej en ny hatt. När vi var på semester och åkte med flyget hem, så slarvades hans Stetsonhatt bort av "flygvänninorna". Vi hade nämligen köpt platser längst fram i planet för hans knäs skull. Där fick vi inte ha vårt handbagage hos oss framför fötterna. Det fanns nämligen ingen plats i hyllorna, för alla barnvagnar och spritflaskor där. Så man satte ut vårt bagage på toaletten först och sen fick vi tillbaka våra väskor, när planet hade lyft. Så småningom efter ett par timmar, så kom en annan "flygvänninna" och sa, att där få ni inte ha dom och tog dom igen och satte dom nånstans vi inte vet nåt om.

När vi sen skulle gå av planet, fanns bara Sibbelins handbagage framme, men inte mitt, så "vänninnorna" fick hämta fram min väska. I röran glömdes hatten bort. Men efter mycket ringande hit och dit, när vi hade kommit hem, så fick han ett presentkort från Ving i dag på den summan han hade sagt att hatten kostade, där han hade köpt den. Så vi har en handpeng på en resa på Ving idag.

Den här hatten köpte han alltså i stället för den bortkomna. Han är själv absolut inte bortkommen!



Han är både kläd-tokig, sko-tokig och hatt-tokig förutom allt annat småtokig han är. Bara se på T-shirten. Han gillar döskallar också. Men han har ju mej!



 Här poserar jag bland blommorna precis som om jag inte är blommig i mej själv. Tunikan köpte vi på semestern på Cypern. Sibbelins dotter som också var med där köpte en sådan en av dagarna och jag tyckte att den var så fin, att jag ville ha en likadan. Hon köpte två, en till i en annan färg också. Vi bor i Skåne och de bor i Stockholm, så vi kolliderar nog inte med samma plagg på oss.



Det är sällan jag blir fotad själv, så jag tvingade min andra hälft att ta mer än ett kort. Här syns resultatet.  Men alla bilder han tog är inte med här ändå.




Vi blev alltså kaffesugna efter att ha sett så mycket i Höganäs och då åkte vi till en by, som heter Viken. Där har jag bott i ett par omgångar med min föregående familj. Ja föregående och föregående. Barnen har jag ju och barnbarnen och barnbarns barnet.

Kondiset vi fikade i heter Öresund och de har jättegott kaffe, som man själv häller upp. Till kaffet blev det bullar och kakor olika till oss båda. Det hade gått rätt lång tid sen vi åt en rätt liten lunch hemma, så vi behövde lite i mavatöjet.


Här syns en annan del av uteserveringen. Där finns det ju flera blomster. Sen hann vi faktiskt med att köpa pelargoner. Det blev rosa Mårbacka, som jag har önskat i flera års tid. Så blev det ett par blåa blommor också. Jag planterade dom med en gång sen vi kommit hem.

Nu är klockan mycket och det är nästan svart natt. Och jag har inte fotat balkonglådorna. Kanske i morgon? Who Knows?

PS. Min gamla blogg har adressen http://metrobloggen.se/12gilla DS.

Dagens Citat:

Vad andra än gör eller säger
 är det min plikt att vara god.

Marcus Aurelius.



5 kommentarer:

Sussi sa...

Vilken tur att det bara var en hatt som kom bort och inte en av väskorna. Man vet ju aldrig när dom flytta så där mycket! Men det är inte så tokigt med en liten handpenning heller :)

Blusen/tunikan var jättefin. Så sommrig..

Kramisar

Anonym sa...

Han ser ut att vara glad i hatten ;-)

Fina blomster både dom riktiga och dom på dig :-)
Kram

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej Gilla. Tack för din kommentar. Skrivit ett svar, men kan tyvärr inte hjälpa dig med kyrkåldern. Vilka fantastiska Rhododendron du har häruppe :) Är också mycket förtjust i blommor, förutom matintresset.

diana sa...

Snygg blus. Vill bara säga en sak: Jag tycker det är så trevligt att följa bloggen här. Mysigt på något vis så som du skriver :)

Marina sa...

Så fina foton du har och det ser ut som du har haft en riktigt fin dag där.
Önskar dig en jättefin Torsdagkväll.
Var rädd om dig min vän.
Kram