söndag 20 juni 2010

Jag har varit på bröllop.


Ja, var tror du? Jo, det var första parkett i Storkyrkan i Stockholm i går.

Jag är ju helgalen ibland och dessutom inbiten royalist, så vi var bänkade framför TVn från klockan ett på middagen till klockan ett på natten. När jag satt och såg de underbara bilderna, kom jag på, att jag kunde fotografera från TVn. Så jag satt med armbågarna på soffbordet och fotade sen jag zoomat in kameran och tog kort efter kort. Det är därför det är sorgkanter kring korten. Jag fick ordentligt ont i nacken och armarna så småningom. Men lite får man väl tåla?


















Behöver man tveka om att Prinsessan blev lycklig över sin Prins? Hans oförväntade tal till hela församlingen och speciellt till sin brud slår det mesta i romantik också. Det var så underbart.

Jag har tagit åtskilliga fler bilder, hela 144 stycken och så filmade jag brudvalsen också. Men den vet jag inte hur jag ska lägga in här utan att gå kring YouTube.

Jag har varit royalist sen jag gick i skolan. Då bodde vi i Stockholm och vi åkte ut till Haga slott, där prinsparet ska bo nu. På den tiden pratades det bara om Sessorna på Haga, Margareta, Birgitta, Christina och Desirée.

Jag hade ärvt en klänning av min kusin. Den var tunn och mörkblå med rutmönster i vitt och hade puffärm och smockrynkning. Tyget kallades för voile och jag kände mej jättefin i den. Vi fick syn på Sessorna, som lekte i Hagaparken iförda oömma kläder. Då sa min Fröken: Ser du hur praktiska Sessorna är? De är minsann inte utklädda som du. De orden har jag aldrig glömt. Hur grym kan man vara mot ett barn i 7 - 8 årsåldern? Min kära Mamma ville ju att jag skulle se fin ut, när vi skulle till ett riktigt slott.

Jag har gjort i ordning ett nytt album också i Reseguiden om Flygmuséet i Ängelholm. Här kan du läsa i det.

Så nu vet du varför jag inte har haft tid att skriva nåt på ett par dar.

Dagens citat:

Ålder skyddar oss inte mot kärleken.

Men kärleken skyddar oss till viss del mot åldrandet.

Jeanne Moreau.


Tack för att du tittade in hos mej!


14 kommentarer:

Siita sa...

Hejsan. Hoppas du får in brudvalsen jag ville se men orkade inte. Ha det gott. Kramar

Siita sa...

Jag menade inte att du skulle lägga den hos mej. Utan hos dej så jag kan se. Kramar

Hörni sa...

Haha, ja, så kan man ju göra om man vill ha bilder till bloggen.:)
Det var ett väldigt vackert bröllop.

Farfar-Hebbe sa...

Hej Gilla,,ja vi hade en bra familjefest med mycken lek och stoj,,grillmat,alla deltog i de olika aktiviteterna,,så nu har vi alla ett fint minne att bära med oss..Haé Kram.

Susanne P sa...

Visst var det en upplevelse att få "vara med" på bröllopet!
Vilket vackert sådant. Lyckligt och vackert brudpar!
Kram

Mia systeryster sa...

Jag är oxå royalist, helt klart. Vilka vackra bilder du fick till;) Bröllopet var SÅ fint, många tårar blev det=D Kram

Fenixmonas sa...

Ja, det var ett vackert bröllop! Fina kort du fick...Kramiz

Stattinskan sa...

Oavsett vad man tycker om det här bröllopet så måste man i ärlighetens namn säga att det var vackert och nära folket. Här fälldes en tår när Daniel framförde sitt tal till Viktoria :-)
Gomorron

Sussi sa...

Jag som inte ens skulle titta på bröllopet satt som fastklistrad under vigseln. Vad vackra dom var och såååå lyckliga..
Jag hörde aldrig Daniels tal till Victoria. Så jag ska nog bege mig in på youtube och leta rätt på det tror jag :)

Sv. Vad uppmärksam du är då hihi
Mattan har hamnat på släpet som ska till sopsorteringen. Jag fick som jag ville, nu ska bara en ny hittas. För tillfället kör vi mattlöst i vardagsrummet..

Kramisar

Anonym sa...

Jag var också på bröllop i lördags. Typ hela dan framför tv-n :-)
Fy vilka elaka ord!!! Förstår att du blev ledsen.

Anonym sa...

Jag är också royalist,men jag tycker att media hade mjölkat ut så mycket av bröllopet i månader innan.
Vilken tjej hon är Viktoria och vilken härlig kille hon har fått! Kram

Vicke sa...

jag satt bänkad också, det var ett härligt bröllop

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

jag satt också som klistrad framför tvn tills jag somnade! missade brudvalsen.

Mi sa...

Det där var ett riktigt prinsessbröllop. Verkligen fin. Jag tittade inte på hela. Ha en bra kväll. Kramar!