måndag 7 juni 2010

Lite boktips vid resan.

Soluppgång på Cypern

Jag brukar alltid ta med mej böcker på resan. Då företrädesvis pocketböcker förstås, för de väger minst. Jag hade med mig en lånad bok på engelska. Vad den heter kommer jag inte ihåg, för jag har redan lämnat tillbaka den. Den var skriven av en kvinna, som berättade sitt liv. En sann historia alltså. Det är så pinsamt att vara så glömsk, men det är ju mer än tio minuter sen jag läste boken. HiHi!

Det var en förfärlig berättelse om hur hon blev moderlös vid 11 års ålder. Den hon kallade för Pappa var inte hennes riktiga pappa. Han som var den riktiga pappan hade aldrig brytt sig om varken henne eller hennes äldre bror. Men när mamman dog skulle han ta hand om "sina" barn, som han aldrig hade betalat för. Han hade nämnligen räknat ut att då skulle han få tillgång till barnens arv, som var en hel del pengar.

Men han bedrog sig, för pengarna skulle betalas ut när respektive fyllde 18 år. Då lämnade han barnen till det sociala, som satte dem i fosterhem. Alldeles fruktansvärt hem med en fostermor som hade många barn och det enbart för pengarnas skull.

Klart att flickan rymde och kom i dåligt sällskap, började knarka och supa i mycket ung ålder. Det håller på i evigheter, tills hon en dag kommer att få hjälp av en advokat, så hon börjar läsa till advokat. Det går bra för henne till slut. Men läsningen om hennes ungdom är förfärlig. Jag kunde inte sluta läsa.

När jag hade läst färdigt den förra boken, råkade jag hitta en ny, som heter Hodejegerne (Huvudjägarna) i hotellets "bibliotek". Det var en norsk författare och jag läste boken på norska. Det var en både spännande och fantastisk historia om polisen Harry Hole. Jo Nesbö, som författaren heter är en stor deckarmästare. Boken var riktigt riktigt spännande.

Lustigt, för på samma gång som jag läste boken så stod det en stor artikel om Nesbö i Aftonbladet, som vi brukar köpa på våra resor. Det finns nästan alltid svenska aftontidningar på resmålen, men en dag "försent".

Nu har jag också hunnit med att läsa en annan av samme författare. Den heter Smärtans hus och handlar också om Harry Hole, en försupen polis, som ändå kan lösa fallen, men med stor möda.

Boken börjar med ett bankrån i Oslo. En kvinnlig banktjänsteman blir skjuten och rånaren försvinner med pengarna.  Jag garanterar att du inte kommer att kunna sluta läsa de här böckerna. Och jag tänker köpa fler av Jo Nesbös deckare.

Dagens Citat:

Många har svårt att förstå vad glädje andra har av livet.

Frithiof Brandt.

6 kommentarer:

Frogprincess sa...

God kväll...
Här kommer lite hjälp... tror jag. Fast det ser ut som att du redan har löst problemet med kommenterandet:
Via "inställningar" går du in på "kommentera" och väljer "samtliga" vid frågan om vem som kan kommentera. Men jag tror att den redan är ikryssad...
De flesta som inte är bloggare på blogger kan välja att kommentera under Namn/webbadress och får då fylla i samma uppgifter som när man kommenterar på en metroblogg. Annars funkar det att kommentera som anonym, men då är det en fördel om man känner varandra sen tidigare och har varandras bloggadresser.
Hoppas detta var till hjälp :-)

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan! Jag hade tur och hittade två gamla Sigge Stark böcker på hotellet, fick inte med mig några böcker hemifrån. Kramiz

Anonym sa...

Jag gillar böckerna med Harry Hole och har läst alla (utom den sista då, har inte varit i Sverige på länge...).

sv: Jäpp - du är mycket smart! Grattis!

Wordpress har den funktionen, precis som metrobloggen. Dessutom tror jag att vem som helst kan svara på en kommentar genom att trycka på "svara".
Kram!

Mia systeryster sa...

De verkar vara läsvärda=D Kul att du fick till sidan så att man kan kommentera=D Kram

diana sa...

Tack för boktipsen. Namn och webbadress-grejen fanns inte igår. Skumt :)

Sussi sa...

Nu gick det bra att kommentera :)

Jag läser ganska mycket på sommrarna. Det är så mysigt att sitta i solstolen och läsa.
Fast jag vill nog ha böcker på Svenska ;)

Kramisar