tisdag 29 juni 2010

Nyhamnsläge.

Min yngste son med fru och äldsta dottern med sambo har kommit till Nordvästskåne för semester. De har hyrt ett sommarställe i Nyhamnsläge utanför Höganäs i en vecka. Det är ju självklart att vi måste dit, för att träffa varandra. De bor ju i Kungliga Hufvudstaden och vi i Helsingborg, så vi träffas inte allt för ofta.

Vi hade fått en vägbeskrivning som skulle leda oss till dem. MEN, jag hade säkert missförstått, trots att jag fick namn på gator med mera. Så vi hamnade i Lerhamn, som ligger längre ut från Höganäs räknat. Där frågade jag en dam efter gatorna jag hade fått till uppgift. De låg inte alls där utan i Nyhamnsläge, som vi hade kört förbi. Jag hade hört om att det låg nära en kvarn, som kallas för Bräcke mölla, så det var den som lockade oss på villovägar.


Det här är alltså Bräcke Mölla. Det betyder väderkvarn på skånska. Vi körde alltså först förbi den och sen igen på tillbakavägen. Vi kom rätt till slut, sen jag hade frågat en brevbärare till råds.

Väl komna dit blev vi bjudna på en fantastiskt god lunch. Det var kycklingvingar med potatissallad och tsaziki. Jättegott. När vi hade ätit upp, kom det efter ett tag kaffe och en alldeles nygjord smulpaj på rabarber med vaniljkräm till. Min älsklingrätt.

Vi blev alltså rätt så mätta efter det här, så vi skulle gå ut en runda med Kasper, för att skaka ner maten. Kasper? Det är deras vovve. Kelen till max och så gnydde han hela tiden för att få mer och mer kel. Den ende som inte gick ut var Sibbelin, för han ville stanna kvar och sova lite middag i solen.


Vi var på väg mot hamnen i Nyhamnsläge och då såg vi de här härliga segelbåtarna ute på Öresund.



Det finns många äldre hus i det gamla fiskeläget och därför är det gott om blommor, som nästan växer vilt i trädgårdarna. Här är det prästkragar och vallmo bland andra blomster.


Alla dessa vackra blommor växer på båda sidor om en liten bäck.


Mitt i växtligheten låg den här gamla båten vid sidan om stigen vi gick på.


Min son talade med en äldre herre och fick då reda på en kuriositet. De fattiga byggde på sin tid husen med gaveln ner mot Öresund. Det var för att inte de kalla vindarna skulle blåsa rakt mot huset och kyla ner det. De lite rikare byggde sina hus med fasaden parallellt med Sundet.


Här har vi kommit till hamnen som du ser.


Jag tyckte den här lilla båten så så fin ut med det blåa mot det vita.


Här är det några fiskeludor (små skjul) i hamnen.


Hamnen från andra hållet.


Här var det ytterligare ett litet vackert gammalt hus. De gamla fiskarena skulle inte tro sina öron om dom fick veta till vilka priser de här husen går på nu.


Vid en stenmur stod de här vackra blåklockorna. Jag tycker väldigt mycket om såna.



Därför får du se en närbild på en av dom.


Här har en humla försökt att gömma sej i en vresros.

Till sist vill jag visa min son som står till höger och hans fru, som håller Kasper i tyglarna, så han inte försvinner ut i vattnet.

När vi sen kom tillbaka hade vi varit ute och gått i säkert en och en halv timme. Sibbelin hade ju förstås undrat var vi hade tagit vägen, men han hade sovit i solen mesta tiden. Så var det dags för att köra hemåt igen. Men vi kommer att träffas i hela fjorton dagar under deras semester.

Dagens Citat:

Lyckan smyger sig in genom en dörr du inte visste stod öppen.

John Barrymore.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!  

5 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Härlig dag. Kul att få träffas lite på sem iaf. Min dotter från huvudstaden kommer hem v 29. Kram

Sussi sa...

Vilka fina bilder du lagt in. Kan tänka mig att du är glad som får rå om sonen ett tag. Det är ju en bit till Stockholm. Tur att det finns mail och telefoner ;)

Sv. Ja, det är ju rätt så mycket jobb med hus och tomt. Det var anledingen till att dom som bodde här innan sålde. Dom började bli gamla så dom ville flytta in till stan. Kan förstå dom, 4000 kvm tomt tar på krafterna..

Kramisar

Frogprincess sa...

Fina bilder.
Det är så lätt att åka fel...

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

fina bilder och vilka vackra omgivningar!

Vickan sa...

Åh vilka härliga sommarbilder Gilla!