onsdag 23 juni 2010

Vi har turat!

Nån gång inatt vaknade jag och såg ut genom vårt rumsfönster. Det såg så fantastisk ut, att jag var tvungen att fota soluppgången. Som väl var kunde jag somna om igen.

Vi hade tänkt oss att åka till Helsingör idag. Men så blev det inte, för det var lite molnigt, så vi visste inte om det skulle bli regn. Så vi turade en gång fram och tillbaka med färjan.

Tura? tänker du väl, som inte har hört det förut. Det är ett fenomen, som har funnits i Helsingborg sen många, många år tillbaka. Du köper en enkelbiljett och kan sitta hur många resor fram och tillbaka, som du vill.

Man kan äta ombord på färjorna och dricka, köpa cigaretter, eller godis. Så finns det alkoholhaltiga drycker till billigare pris än iland. Det behövde vi till Midsommarfirandet. Det blev flera flaskor än beräknat, för det var så billigt tyckte Sibbelin. Men det kommer inte att ta slut den här helgen.

Jag handlade ingenting alls, utan satt kvar vid vårt bord och passade vår Dramatenväska, som vi hade med oss. Det enda vi drack var en öl till Sibbelin och en flaska cider till mej.


Om du inte tror att vi har åkt över så finns den här bilden som bevis. Det är Kronborgs slott på den danska sidan taget genom fönstret ombord i baren. Det var där historien om Hamlet utspelade sej. Inte i baren förstås!


Nu är vi hemma i Helsingborg igen. Detta är ett vackert hus på Järnvägsgatan mittemot Knutpunkten. Det kallas för Knutpunkten, för att därifrån går det både tåg, bussar och båtar. Så tog vi bussen hem och drack kaffe.

På förmiddagen hade jag fått en avi om ett paket. Det var bara det, att det skulle avhämtas rätt lågt bort. Så jag fick mej en ordentlig promenad. När jag kom fram och visade avin, sa killen som hade hand om det. Paketet kommer inte förrän efter klockan 17. Det stod på paketet, men det hade jag inte sett. Lång näsa fick jag. Så det var bara att trava tillbaka igen. Så jag får vänta till i morgon.

Dagens Citat:

Man skulle kunna bli botad från sina fel,

om man inte trivdes med dem.

Drottning Kristina.

------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej!

Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!


8 kommentarer:

Frogprincess sa...

Ja det där med att försöka hämta ut paket innan de har kommit till utlämningsstället har jag också försökt med. De borde rödmarkera den biten på avin, tycker jag.
Jodå, jag har också turat över Helsingborg- Helsingör, men det var många år sedan.

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan! jag tycker ni är fenomenala på att ta hand om dagarna...har alltid något att göra! Då får du en långpromenad idag också för att hämta paketet. Kramiz

Hörni sa...

Vad mysigt att åka färjan fram och tillbaka ett par gånger. Billiga flaskor är ju inte heller dumt.
Ha en bra dag!:)

Sussi sa...

Det var en bra färja det där. Skönt att man bara kan åka fram och tillbaka vilket kanske inte tar allt för lång tid. Billigt är bra. Man ska alltid vara förberedd man vet aldig när man vill bjuda eller ha lite att dricka ;)

Jag har hänt upp en pläd på en krok framför fönstret nu och sen dess har ingen fågel flygit in i det. När allt är klart sen kommer det hänga en ljuslykta så då får vi nog inga fönstergäster längre ;)

Ha en riktigt trevlig midsommarhelg
Kramisar

Anniepie sa...

Wow, jättefin bild med soluppgången! :) Hoppas att du får en bra dag nu! :) Kramar!

Anonym sa...

Jag har hört talas om att "tura" många gånger. Jag har åkt över sundet ett antal gånger,men aldrig turat! Trevligt nöje förstår jag! Kram

diana sa...

Tura är mysigt :)
Önskar dig en trevlig midsommar också :)

diana sa...

Önskar dig en trevlig midsommar :)